Hvad skal jeg bruge til at støbe?

Hejsa

Er ved at ordne mit gæste toilet fra 1975 og har brudt de øverste beton af (ca. 6 cm). 

Rummet er 2 kvadrat meter og skal støbe ca. 6 cm (og fliser oven på). Hvad bruger man til at støbe? Tørbeton? Sand/sten?

Her er et billede af rummet...

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville lave et pudslag, også kaldet slidlag. Det er uden sten, kun sand og cement. Blandingsforhold er 3,5 - 1 Når du måler det op med en spand f.eks. (rumfang). Det skal blandes ret tørt.

Før du kommer med slidlagsbeton er det godt at skrubbe gulvet med en meget tynd vælling af sand og cement. Du skal huske at være meget omhyggeligh med fald o.s.v. for at det er let at lægge fliser på bagefter.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er en udmærket video her.
https://m.youtube.com/watch?v=de4moluDybo
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Torben1 på 21-03-2016 21:19
Der er en udmærket video her.
https://m.youtube.com/watch?v=de4moluDybo

I videoen siger han det skal hærde i 28 dage ... men med et lag på ca. 6 cm, hvor hurtigt burde jeg kunne lægge fliser på? Takker

 

Før du lægger fliser skal du have det vådrums sikret med et membran du smører på bl.a. Det er korrekt at det ikke er færdighærdet før de 4 uger, men jeg mener ikke der behøver at gå mere end 4-5 dage før du kan arbejde videre. Det er en proces der sker, så det kommer sådan set ikke an på lagtykkelse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Og evt huske at trække tykkelse af flise, fliseklæb og vådrumsmembran fra før du støber så du ikke skal forlænge dine installationer.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Når vi svuppede (et tørt) betongulv før der kom slidlag på og slidlaget havde noget at binde i - brugte vi kun ren cement vælling.

Ps. Vi = et murefirma. ;-)
Hvis der er afløb skal der anvendes vådrumsmebran og fald mod afløb ellers ikke.
Der kan anvende murergrus 4mm og cement. I et blandingsforhold som ligger imellem 1/3 - 1/4 cement/sand. Imellem betongulvet og det nye slidlag, skal der udføres et bindemiddel. Det kan bestå af mange ting: Cementlag, San og cement, betonbinder eller fliseklæb. Jeg selv anvender fliseklæb, da det har en langsommer tørrer effekt, så jeg ved det vil binde sammen på hele gulvfladen. Bindelaget og slidlaget skal udføres vådt i vådt. Altså dit bindelag må ikke nå, at overfladetørrer før slidlaget kommer på. Betongulver vandes før bindelaget smøres på. Slidlaget skal have en konsistens som jordfugtig. Det skal lige kunne klemmes sammen i hånden. Slidlaget ligges ud på bindelaget og komprimres, derefter rettes det af med et vatterpas. Der kan med fordele i starten udlægges højdepunkter, med slidlaget, som vatters ud på hele gulvet, så du følger den rette højde på hele gulvet. . Efter noget af gulvet er blevet trækket af med vatterpas, så kan det pudses over i cirkelbevægelser og huller fyldes ud på samme tid. Husk at glitte gulvet med en murerske eller spartel. Så ungår du løse korn når slidlaget er tørt. Det gør det hele meget nemmere.
Der kan udføres vådrumsmembran eller klinker efter 2 dage
Klinke, klæb og membran fylder 14 mm
Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Tak til jer alle sammen - helt fantastiske råd!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også