Rep. af hul i glasfiber jolle

Vi har arvet en mindre jolle, som trænger til en reparation og noget vedligeholdelse. Se vedlagte billeder. Har ingen erfaring i dette, så "opskrift" og materialeliste ønskes. Gerne links til informative sider, youtube etc.

1) Hul i bunden, ved kølen. Ser ud til at have være repareret før. Hvordan gør man?
2) Ser ud til at have fået bundmaling. Hvilket produkt skal bruges, og fremgangsmåde?
3) Bundprop ser ud til at have fået noget flydende tætningsmateriale, inden den var skruet i sidst. Hvad hedde sådan "lim"

Vi har arvet en mindre jolle, som trænger til en... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Mads

Det kunne selvfølgelig godt være tilfældet, at man gnubber rundt i noget voks.

Men hvis man selv ved, hvad man har lavet, så vil man også vide om der er voks eller fedtstof nogen steder.

Hvis du har en 20 år gammel jolle, og sliber den med en grov slibeskive, så vil der ikke komme fedt eller voks nogen steder - med mindre at båden i forvejen er smurt ind i olie.

Altså så synes jeg stadig væk, at det er meningsløst at have en fast regel om at man ALTID skal affedte. Det er fjollet at spilde Acetone og tid osv.

 

---- Airbus og Boing - Tja - det kan da være at de mener at det er nødvendigt at skrive det i deres manualer. Men det kunne jo være at de vil helgardere sig mod, at enkelte mekanikere ikke tænker sig om - eller fordi de ved at der måske drypper hydraulikolie rundt alle steder ?
--- men det er da meningsløst at affedte, hvis man selv er helt sikker på at der ikke er noget urenhed.

Omvendt - hvis du tænker dig at der er en tanketom/fatdum mekaniker som reparerer, og han affedter med rigeælig acetone MEN med den samme klud hver gang - og ind imellem tjetter lidt rundt i bundvandet, så bliver det jo en fedtet klud, som bare bevirker, at man får smurt alting ind i fedt. Bare for at tage et lidt overdrevet eksempelpå dumhed.

Det handler simpelthen om at man tænker sig om.

mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg vil nu anbefale at affedte, det skader ikke, og man får også fjernet det sidste støv der måtte være tilbage.

Det kan da sikkert undlades i nogle tilfælde, men ikke sjovt hvis ens reparation slippe hvis man er ude i bølger.
Og den smule acetone der går til det, er da intet imod det man bruger til rengøring af værktøjet, efter støbningen. (eller skal man bare smide værktøj og pensler ud ??? )

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Ellida på 29-03-2016 13:18

Hej Mads

Det kunne selvfølgelig godt være tilfældet, at man gnubber rundt i noget voks.

Men hvis man selv ved, hvad man har lavet, så vil man også vide om der er voks eller fedtstof nogen steder.

Hvis du har en 20 år gammel jolle, og sliber den med en grov slibeskive, så vil der ikke komme fedt eller voks nogen steder - med mindre at båden i forvejen er smurt ind i olie.

Altså så synes jeg stadig væk, at det er meningsløst at have en fast regel om at man ALTID skal affedte. Det er fjollet at spilde Acetone og tid osv.

 

---- Airbus og Boing - Tja - det kan da være at de mener at det er nødvendigt at skrive det i deres manualer. Men det kunne jo være at de vil helgardere sig mod, at enkelte mekanikere ikke tænker sig om - eller fordi de ved at der måske drypper hydraulikolie rundt alle steder ?
--- men det er da meningsløst at affedte, hvis man selv er helt sikker på at der ikke er noget urenhed.

Omvendt - hvis du tænker dig at der er en tanketom/fatdum mekaniker som reparerer, og han affedter med rigeælig acetone MEN med den samme klud hver gang - og ind imellem tjetter lidt rundt i bundvandet, så bliver det jo en fedtet klud, som bare bevirker, at man får smurt alting ind i fedt. Bare for at tage et lidt overdrevet eksempelpå dumhed.

Det handler simpelthen om at man tænker sig om.

mvh A

Principielt er jeg enig med dig, det handler om og tænke sig om og forholde sig til det man laver.

Jeg plejer dog altid og anbefale affedtning når folk spørger hvordan man skal gribe en opgave an. På den måde eliminere man en fejlkilde for nybegyndere og ikke så øvede, og hånden på hjertet så er det ikke en stor ulejlighed og affedtte. Man har som reglem alligevel acetone ved hånden til og rense værktøjet i.

Dybest sert handler det jo om at når folk går i gang med et projekt, så skal det helst lykkedes i første forsøg. Set i lyset af hvad acetone koster kontra den tid man bruger og de materialer man bruger på og lave noget om, så syndes jeg det er "billigt" og ofre lidt tid og penge på affedtning.

MVH Mads

 

 


Ekomposit.dk
Vi gør det sjovt og arbejde med glas og kulfiber.
Vi har alt til reparationer og konstruktioner, lige fra epoxy og polyester til AIREX® skum og fyldstoffer til spartelmasse. Har du mod på vakuumstøbning så kik forbi ekomposit.dk

Hej Boll og Jens
Ja det er da rigtigt, at man helgarderer sig med arbejdet, ved at affedte hver gang med helt rene klude.

Dog er der noget med sundhed, som taler for at begrænse det til kun at bruge det, hvor det er nødvendigt. Man er nemlig tilbøjelig til at sjuske med sikkerheden når "man skal lige" gøre et eller andet - og med "Man" så snakker jeg også om mig selv: Jeg skal "bare lige" affedte før jeg klæber noget fast i båden, og glemmer at tage de tykke gummihandsker på, som beskytter nogenlunde - og når dagen er omme, så er mine finger fulde af sprækker og revner.
Og man når jo også at få lidt dampe ind imellem, fordi man skal "bare lige" ......

Jeg synes at det er et god grund til at begrænse usunde stoffer, hvor det ikke er helt nødvendigt.

Måske er det allervigtigste, at man tilrettelægger sit arbejde, så man ikke spilder og sviner med materialerne - og samtidig bliver man måske hurtigere færdig, fordi man er effektiv.
For eksempel ham her: https://www.youtube.com/watch?v=aexxZdv780o
MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.

Ja sikkerhedsudstyret skal self være i orden, hansker og et rigtig åndedræts værn, beregnet til formålet (en "papnæse" er ikke godt nok)
Jeg vil nu stadig anbefale at affedte, der kan sidder voks, og andre urenheder tilbage i sandpapiret, som man så får kørt rundt i det hele. (medmindre man ofte skifter slibepapiret)
Man kunne jo også affedte i sprit, det hælder vi jo gladelig indenbords, dog i lidt andre varianter, så det må jo være "sundt"

Sandblæsning giver forøvrigt en formidabel overflade at støbe på, det fjerner polyester men ikke glasset, så får man en meget ujævn og helt ren flade, så polyesteren rigtig kan få fat...

(men selvfølgelig skal det gøres med forsigtighed)


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja en ordentlig "kryddersnaps" - det kunne være affedter-sprit-snaps krydret med voks, gammel motor-olie, uhærdet polyester og måske lidt mågelort, vil sikker sætte kulør på tilværelsen.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.

Så blev båden repareret, og malet........

..... og sejler fint.

Tak for alle jeres kommentarerne. 😊

Tillykke med projektet.

MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også