Start/forbrugsbatteri

Lige et par gode råd..... Jeg har 2 batterier på min båd, 1 omskifter hvor jeg kan vælge batteri 1, 2 eller begge batterier, der er monteret en lader på batteri 1, men hvis ikke jeg stiller omskifteren på begge lader den jo kun på batteri 1. Yder mere vil jeg egentlig gerne have et startbatteri og et forbrugsbatteri...... So what to do??
Skal jeg nøjes med at køre batteri 1 på start af motoren igennem afbryderen og nr 2 bruges til forbrug uden afbryder og med skille relæ over til batteri 1??? Giver det mening

Mvh

 

Thomas

Lige et par gode råd..... Jeg har 2 batterier på... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil netop gerne høre andres mening, men belærende, dikterende, fordi jeg ved bedre og der er kun min løsning behøves jeg ik...... Jeg er ikke helt dumt uddannet, og kan man ikke svare ordentligt så mener jeg man skal lade være..... Jeg har jo faktisk et skillerelæ som du anbefalede

Mvh

 

Thomas

Jeg ved godt det er længe siden du har spurgt, men er ikke så tit herinde. Når jeg ser din tegning, er jeg ikke tilfreds med at din startstrøm går over en omskifter. Skal du kunne henter forbrugsstrøm på startbatteriet-- så brug egen ledning. Jeg kører med begge ladning på startbatteri, både for startstøm, men har også lænsepumpe på startbatter - så ved jeg, at jeg altid kan lænse, bare motoren er i gang, og at selv ved en overvintring bliver der lænset, bare der er landstrøm. Så et skillerelæ mellem startbatteri, og forbrugsbatteri, så lades dette op, enten når motoren kører, eller ved landstrøm. På min båd er startbatteri ved en start opladt igen efter 5-10 min. Og ja--- jeg har ligget uden startstrøm, fordi en 1+2 switch var blevet irret, så startbatteriet var tømt. Dengang havde jeg både generator og lader til at gå ind sammen med forbruger, for at kunne tvangsstyre, hvilket batteri, jeg ladede --- smart i teorien --- men resulterede i en grundstødning.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis