Start/forbrugsbatteri

Lige et par gode råd..... Jeg har 2 batterier på min båd, 1 omskifter hvor jeg kan vælge batteri 1, 2 eller begge batterier, der er monteret en lader på batteri 1, men hvis ikke jeg stiller omskifteren på begge lader den jo kun på batteri 1. Yder mere vil jeg egentlig gerne have et startbatteri og et forbrugsbatteri...... So what to do??
Skal jeg nøjes med at køre batteri 1 på start af motoren igennem afbryderen og nr 2 bruges til forbrug uden afbryder og med skille relæ over til batteri 1??? Giver det mening

Mvh

 

Thomas

Lige et par gode råd..... Jeg har 2 batterier på... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Men så har skille-relæet jo kun en funktion når man lader fra land(230v)

Mvh

 

Thomas

Læs nu det jeg skriver - "når/hvis forbrugs batteriet er helt oppe i spænding" vil din lader også oplade dit startbatteri
Dit forbrugsbatteri kommer jo også op i spænding når motoren er startet fordi skillerelæet forbinder batterierne når spændingen på startbatteriet er højt nok oppe !!!!

det er sgu da det der er meningen med det hele ikke ???????
polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Skillerelæet åbner først når spændingen er højt nok, men kun den ene vej, så hvis jeg gør som du siger så lader den på begge batterier når jeg ligger i havn, sejler jeg så en tur og lader køleskabet køre vil forbrugsbatteriet hurtigt dale i spændingen og skillerelæet vil lukke, uanset om motorens generator lader. Et skillerelæ åbner 1 vej, så enten skal jeg vælge om den skal virke på land eller i havn.

Jeg har lavet en tegning af hvordan jeg læser du vil have jeg skal gøre

Mvh

 

Thomas

Den type batteriskillerelæ som jeg skriver om er micro processor styret af spændingen og kun det !!! og spænding KAN passere begge veje gennem det MEN GØR det IKKE normalt !!!!

jeg kalder det normalt at relæet slutter forbindelsen mellem batterierne og det relæ bliver styret med prioritering fra start batteriet men igen den type som jeg skriver om kan også lade strøm passere fra forbrugsbarreriet til start batteriet HVIS spændingen på forbrugsbatteriet er høj nok i lang nok tid


kan godt gi dig en beskrivelse om hvordan det virker, MEN tro nu på det som jeg skriver til dig - jeg har trods alt arbejdet i mere end 40 år med sådan noget så jeg tror nok at jeg ved hvad jeg taler om


det SKAL være et "MICRO PROCESSOR" styret batteri skille relæ for at det virker som jeg har beskrevet


på din tegning had du stadig din gammeldags batteri omskifter kontakt - FJERN DEN NU - inden du glemmer at skifte om og så absolut ingen strøm har på alle dine batterier !!!!!!!!!


hilsner herfra - der kommer ikke mere fra mig om dette


polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Ja vidst bruger jeg den gamle omskifter men ikke på samme måde som den var monteret før...... Og jeg har erfaring nok til at vide at man aldrig skal bruge "tro mig jeg har XXX antal års erfaring" argument for ens holdning. Vi taler tydeligvis ikke om den samme opbygning og i din verden er der kun 1 måde der dur. Tak for dit "bud" på en løsning, jeg laver mig egen ud fra min viden som elektriker og tager jeg så lodret fejl må jeg jo lave det om igen

tegningen viser stort set hvad du foreslog, dog bliver min opstilling med laderelæet modsat, dvs styret af startbatteriet ligesom laderen på startbatteriet

Mvh

 

Thomas

Annonce
"Hoste" Hvorfor spørger du så, når du ikke vil høre andres mening "Hoste"

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
"Hoste" Hvorfor spørger du så, når du ikke vil høre andres mening "Hoste"

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
"Hoste" Hvorfor spørger du så, når du ikke vil høre andres mening "Hoste"

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
"Hoste" Hvorfor spørger du så, når du ikke vil høre andres mening "Hoste"

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
"Hoste" Hvorfor spørger du så, når du ikke vil høre andres mening "Hoste"

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis