Start/forbrugsbatteri

Lige et par gode råd..... Jeg har 2 batterier på min båd, 1 omskifter hvor jeg kan vælge batteri 1, 2 eller begge batterier, der er monteret en lader på batteri 1, men hvis ikke jeg stiller omskifteren på begge lader den jo kun på batteri 1. Yder mere vil jeg egentlig gerne have et startbatteri og et forbrugsbatteri...... So what to do??
Skal jeg nøjes med at køre batteri 1 på start af motoren igennem afbryderen og nr 2 bruges til forbrug uden afbryder og med skille relæ over til batteri 1??? Giver det mening

Mvh

 

Thomas

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan få et skillerelæ, så lader den først dit startbatteri op, når det er lader op lades der på dit forbrugsbatteri.
Det sker helt automatisk.....

Vi prøver igen, i morgen --
Det du har nu er en batteriadskiller :http://www.biltema.dk/da/Fritid/Campingvogn-og-autocamper/El-12V/Batteriadskiller-2000022613/

Det du skal have som je_ns skriver et skillerelæ :
http://www.biltema.dk/da/Fritid/Campingvogn-og-autocamper/El-12V/Skillerela-2000024038/

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jeg må have svært ved at formulere mig, spørgsmålet går på om jeg bør have en adskiller foran batteriet til forbrug

Mvh

 

Thomas

Forbrugsbatteri S K A L altid være skilt fra start batteri når motoren ikke er i gang og efter min egen mening bør det ske helt automatisk (spændings styret skille relæ) og ikke med manuelle omskiftere som man benyttede i "gamle dage"  dioder duer IKKE til det da der tabes spænding over sådan en -

monter din lader fast på forbrugs batteriet og hold alt andet end motor starter væk fra startbatteriet
Hvorfor skulle man ellers have et forbrugs batteri hvis det blot sidder sammen med startbatteriet hvis man glemmer at skifte om !!!!!!!
polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Igen må jeg konstatere at jeg ikke udtrykker mig klart nok så prøver igen. Er det nødvendigt at have en afbryder på forbrugsbatteriet?? Jeg er helt med på at startbatteriet kun er til start, og "land-laderen" bliver monteret på startbatteriet som gennem et skillerelæ lader forbrugsbatteriet op når der er "overskud" på startbatteriet. Så i bund og grund, er der behov for en afbryder på forbrugsbatteriet?

Mvh

 

Thomas

Læs mit svar og forstå det jeg skriver - Lader på FORBRUGSBATTERIET - fjern alt andet Skrammel der eventuelt sidder og monter et batteriskillerelæ samt en "hoved afbryder" i minus siden på hvert batteri og INTET andet !!!!!!!!!
polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Det gælder vel om at have laderen på startbatteriet?? Jeg vil altid være sikker på at kunne starte...... Hvorfor vil du lade forbrugsbatteriet op først?

Mvh

 

Thomas

Andre der mener at det er en god ide og bryde minusen i stedet for plus? Jeg kan kun se den fordel at du kan nøjes med 1 bryder, men har ikke meget fidus til at bryde den ikke spændingsførrnde den af kredsen

Mvh

 

Thomas

Hej igen
Altid lader på forbrugsbatteri - der er behovet størst når du har mulighed for at lade fra landstik - startbatteriet bliver jo opladet når motoren er i gang og der er næsten intet forbrug så der er rigeligt overskud til at oplade startbatteriet !!!
Hovedafbrydere 2 stk. fordi du kan ikke nøjes med en da der så vil ske mærkelige ting med din strøm fordi de 2 batterisæt hænger sammen i minus siden - ved ikke hvad og hvorfor men jeg har set det utallige gange i mit arbejde som auto elektriker når jeg har arbejdet i både (udførte en masse el arbejde for bl.a. "bortved Boats" og flere andre sejlere) så derfor monter en på hvert batteri så tæt ved batteri som muligt !!
Hvis du benytter et af de "gode" micro processor styrede skillerelæer vil du også få opladet dit startbatteri hvis/når forbrugs batteriet er "helt oppe" i spænding - derfor lader på forbrugsbatteriet !!!

"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis