Overfræser dybde

Hej med jer

Jeg har lige erhvervet mig en overfræser med en fræsedybde på max 55mm.

Det er dog ikke lykkedes mig at få den til at fræse dybere end 15mm da de første 40 går på at få jernet ned og møde emnet. 

Er der et eller andet helt basalt jeg har glippet her, eller er det bare en umådelig ringe måde det bliver opgivet på?

//Thura

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tror det basale som er glippet, - er at læse brugsforvirringen. 
Du skal nok kigge lidt efter dybdereguleringen, - der sidder normalt en fingerskrue, som blot skal løsnes.

Det havde hjulpet med angivelse af mærke og model, - har du selv delvist samlet den, så kan du måske have vendt noget forkert 

Hehe normalt vil du have helt ret (mænd læser jo ikke brugforvirringer)

Den er dog læst i dette tilfælde og alt ser ud til at være som det skal.

Det er en billig model fra harald skrald http://www.harald-nyborg.dk/p11298/mitsutomo-overfraeser-tilbehoer

Der er ikke noget der selv skulle samles så tænker heller ikke at det er der hunden ligger begravet.

Måtte lige ud og se på min egen overfræser, - det er fordi det styres af fræsejernenes længde. Hvis du ser på de sæt med jern, så er der stor forskel i længden.

Skal du fræse i 55 mm dybde, så kræves der et jern som er beregnet dertil. 

Så opgivelse af dybde er sådan set rigtig nok, - det er bare ikke helt logisk, før man har arbejdet med de forskellige jern. 

Godt godt så er det da ikke mig der er komplet idiot.

Skal dog ikke helt 55mm ned men gerne en 35 stykker. Så det må jo bare blive et par nye jern

Tak for hjælpen m8
Jeg har arbejdet med en lignende overfræser i mange år. Du behøver ikke at montere fræsejern helt op i bund. Men de skal naturligvis have ordentlig fat, for det er farligt hvis de flyver af.
Det har dog den ulempe at fræsejernet kan skride opad når det arbejder, hvis holderen bliver slidt. Så holder du ikke dybden. Det har jeg løst ved at have nogle M8 møtrikker, (boret ud til 8 mm ) Som sætter jeg så 2-3 stykker på fræsejernets skaft før montering. Og så har jeg lidt mere dybde med de korte jern.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )

www.Verkter.dk

I nødstilffælde kan du nøjes med at spænde på ca. 1/3 af halsens længde for at nå den ønskede dybde, men vær varsom med at spænde meget godt, der er næsten u-anede kræfter i spil.

Du må nødvendigvis fræse i flere tempi, altså en lille smule ad gangen, om det "bare" er en not du skal fræse. Dette har jeg gjort ofte uden "ulykker" af nogen art. (husk at halsen skal være pinlig ren inden du spænder)

Ps.

Har dog "pillet" fjedrene af min efterhånden ret så gammel overfræser, det giver lige det sidste i fræse dybden.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis