Pindsvin

Jeg har siden overtagelsen af mit hus 1/8 haft 2 pindsvin i haven. Nu opdagede jeg at de to er blevet til 5! smile Disse skønne dyr har invaderet bunkerne med haveaffald i min køkkenhave. De er 12 cm nu og tumler rundt på deres mor.

Jeg regner bare med at lade grendynger og græs ligge vinteren over og der står nogle underskåle som jeg hælder lidt vand i en gang imellem.
Og så til spørgsmålet:

Er der andet jeg kan gøre for at beholde disse dyr i haven, gerne også i de kommene år, fx noget spiseligt, da der ingen frugttræer er i haven?

Peter
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej smile

Tillykke med kæledyrene smile

Du må ikke give dem mælk, men noget de elsker er hakketkød - okse.

Køb den med meget fedt i, så de bliver tykke og fede til de skal i hi.

Mvh ThomasB
Ja, pindsvin er sjove. De lever primært af regnorme, larver, edderkopper, snegle og den slags. De æder gerne frøer, tudser og æg og går ikke af vejen for at æde ådsler. Det er derimod ikke nedfaldne frugter der normalt står på menuen. Så hvis du undlader at sprøjte og i det hele taget holder et lidt "vildt" miljø hvor insekter og padder trives skal de såmænd nok blive hængende og genbruge reden. Giv dem gerne noget kød som ThomasB foreslår. De voksne dyr går som regel i dvale her i slutningen af måneden mens ungerne skal have ædt sig noget vægt på til vinteren og derfor først går i dvale til november. Ikke at ungerne bliver hængende hos dig, de skal jo ud og klare sig selv.

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Så indtraf katastrofen... Onsdag morgen så jeg et overkørt pindsvin 200 meter fra hvor jeg bor. Jeg tænkte straks; Bare det ikke er moderen. Da jeg kom hjem var moderen ikke hos ungerne der gik rundt i regnen, jeg lavede et halvtag og gav dem lidt at spise.
Da moderen stadig ikke havde vist sig torsdag eftermiddag, ringede jeg til de danske pindsvinevenner ( www.pindsvin.dk ) Det viste sig ved vejning at ungerne at disse er alt for små (født for sent) til selv at kunne klare vinteren. Jeg har derfor nu indrettet et halvt skur til pindsvine løbegård, hvor de små nu er på fedekur i hakket kalkunkød, avokado og katte killinge tørfoder smile De har fået et fint bo bygget op af en europalle der er overdækket med aviser og spagnum som de kan kravle ind under, grene kvas og deres gamle rede.
Som et lille lyspunkt kan det nævnes at der faktisk var 4 unger og ikke kun 3 som først antaget. De spiser mig næsten ud af huset, og ser ud til at hygge sig.
Tror denne tråd bliver en følgeton til ungerne efter hi i skuret atter kan få deres frihed. Der skal nok snart komme nogle billeder af mine fire små moderløse grise... Gode råd modtages med kyshånd


Peter-pindsvinemor
Ærgerligt at hunnen døde. De er jeg ked af at høre. Men andetsteds forstår man jo at nogle er bedøvende ligeglade med om de kører dyr ihjel (så længe de ikke ødelægger deres biler vil jeg tro).

Godt at du handler. Herligt at høre. Glæder mig til at følge med...

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Ak ja, og dog sidder jeg som voksent menneske og nyder din beretning Haugaard.

Da jeg vel var 13-14 år havde JEG et pindsvin hjemme hos mine forældre, og selvom jeg måtte feje fortorv for at tjene de 5 kr. om ugen der var til lommepenge, fik min kammerat dem for at give pindsvinet det den behøvede da vi tog på ferie i 8 dage.

Jeg kom hjem og så den havde det fint, og så bed den som tak min finger, og jeg skal lige sige at de kan bide igennem neglen disse yndige væsener.

Nok om det - jeg elsker dyr, og kan slet ikke forlige mig med de indlæg om hvornår man må skyde en kat - hund eller hvad det end drejer sig om, for jeg er blot en del af det mangfoldige her på jorden - hverken mere eller mindre, og som Johannes Møllehave skriver i en bog, "så tog vi en sten på bondens mark, og han rendte efter os og råbte at det var hans og min kammerat sagde ..... jeg troede den var 3 millard år gammel" - så er alt sat på plads - vi er hverken over eller under andre ting og væsener og vi skal respektere dem.

Held og lykke - eller rettere skønt arbejde med de små dejlige, som har masser af lopper mv. - og det er jo også en del af verdenen.

Godt gået Haugaard!! En for mig rigtig LDS'er, der også lige klarer nogle pindsvineunger eller hedder det mon grise?

Mvh. JørgenE
Annonce
Status:

Ungerne æder mig næsten ud af huset, de har nu taget på fra 225 gram i snit til 325 gram i snit på 4 dage!

Lørdag aften tog det hele en ny og meget uventet drejning. Jeg stod og monterede mit nye bryggers, da der pludselig stod et voksent pindsvin ude i mørket og kiggede ind, jeg smed en håndfuld foder ud, hvilket straks blev spist. Efter pindsvinet var trisset videre tænkte jeg på om det kunne være moderen. Var hun bare blevet træt af ungerne og forladt dem for selv at spise sig fed til vinterens søvn? Var det et helt andet pindsvin? Havde jeg hugget 4 unger uden grund? Hvad angår det sidste var meldingen dog fra pindsvinevennerne, at ungerne var for små til at klare vinteren med eller uden mor. Jeg besluttede at se tiden an til søndag.

Søndag morgen lå der et pindsvin i reden hvor ungerne havde været, men den rendte sin vej og var ikke at finde resten af dagen. Da ungerne skulle have deres aftensmad blev jeg noget forbløffet! Ved siden af ”løbegården” inde i skuret sad et voksent pindsvin.
Ved nærmere eftersyn viste det sig at det var moderen og hun havde været ude for en ulykke. Dette forklare nok hendes flere dage lange fravær fra reden. Hun manglede en del pels på hovedet og havde et stort åbent sår på højre side, hvor øjet manglede helt sad
Efter tlf. aftale med pindsvinefolkene blev hun kørt de 50 km til en plejestation hvor hun blev vasket og såret blev renset. Desuden fik hun lige en ormekur.
I dag mandag skal hun så på dyrlægens operationsbord og have lukket såret så hun bliver et fint enøjet pindsvin, der kan komme retur til sine græsgange i Uvelse. Hvorvidt hun så skal i pleje med sine børn finder vi ud af når hun er kommet sig.

De fire unger fordeler sig iøvrigt på 3 piger og 1 dreng, så der er forhåbentligt mange unger i vente de næste år smile

Historien uden ende fortsætter…

Peter
Det må jeg nok sige. Sikke en omsorg. Er det en filantropisk dyrlæge fra plejestationen? Ellers må jeg jo nok tro at det kan blive kostbart!? Jeg ved ikke om det stadig fungerer som i "gamle dage", men jeg boede sammen med en ven, der havde en grøn vandagame med et dårligt ben. Dette krævede jævnlige behandlinger. Disse behandlinger blev foretaget ganske gratis af ikke helt uefne studerende på Landbohøjskolen i København. Måske kan det stadig lade sig gøre at tage derind og få behandlinger for materialeudgifterne alene!?

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Pinsvinevennerne i Danmark afholder alle udgifter, som vist grundet specialaftale med en fast dyrlæge ikke er så store. Farligt fine forhold, jeg havde regnet med at rense såret det næste stykke tid og så se om det helede op, men problemet var at huden havde sluppe så der var en "lomme" ind under huden hvor der rigtigt sad skidt.

Peter
Hej smile

Jeg vil lige kommentere det med lopper hos pindsvin:

Pindsvin har ikke flere lopper end andre dyr, og pindsvinelopper er ikke de samme lopper som hos hunde og katte.

Mvh ThomasB
De nu 5 pindsvin jeg har haft fingre i havde ingen lopper, dette skyldes at pindsvine lopper der er en særlig type, er meget sarte. Med alle de gifte der bruges i haver og på marker, er pindsvineloppen nu endnu mere sjælden en pindsvinene selv! biggrin Det er pindsvinene sikkert ikke klar over, de nyder det sikkert kun i deres uforstyrrede verden af uvidenhed :lol:
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis