Græsplæne fra maj15 - lidt huller. Bruge andre græsfrø?

Vi lavede græsplæne i maj 2015 ifm nybyggeri. Anvendte Turfline iSeed græsfrø. (iSeed frø har gødning omkring sig). Vi tilførte også lidt ekstra NPK gødning og kalk.

Plænen står nogenlunde godt og der hvor der er grønt er farven pæn. Lidt små-huller få steder og lidt gullig nogen steder. Mon farven skyldes at nogen rødder kan være "druknet" pga meget regn sidste år eller fordi den mangler kalk? (Jordstykket i bykvarteret havde aldrig været bebygget). Jorden er temmelig leret (Aarhus)

Tror I at græsset fortsat vil brede sig eller bør jeg i fx maj smide nogle frø hvor der er lidt bart? Bør frøene i så fald være nøjagtig samme? Eller vil man ikke kunne se forskel? Er det nødvendigt at trække en rive? De fleste er vel i forvejen blandinger af mange slags. 

Skal måske lave lidt mere græsplæne - et sted, hvor der er skygge. Nogen, der har prøvet Turfline "Skygge" frø?

Jeg påtænker at give lidt kalk snart. Er Pindstrup Perlekalk med magnesium 20 kg god?

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tag det roligt, vi har stadig nattefrost, og dagtemperaturer under 10 grader, så dit græs er stadig i dvale.
Så sæt dig ned på en have stol og vent til græsset begynder at gro...
En græsplæne er noget af det mest sejlivede der kan slæbes ind i en have (græs vokser stort set alle steder), men ukrudt i form af mos, mælkebøtter, og andet "guf" i plænen, giver græsset konkurrence.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Har samme holdning som PH. Lad være og sprede noget som helst. I stedet bør du sysle med og gøre plæneklipperen klar til sommerens evindelige tilbagevendende pestilens, klipning af plæne.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
En kold på havestolen kan jeg lige klare
Giver I slet ikke plænen noget hen over året?
Jeg gøder ikke min græsplæne, jeg har en bioklipper, så det er hvad den får af gødning.

Man skal vælge sine kampe med omhu, så kampen mod mosset, har jeg for længst opgivet.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Jeg har ingen mos i plænen, men det kan jo være det kommer med tiden.
Skrevet af Aliaz på 19-03-2016 12:11
En kold på havestolen kan jeg lige klare
Giver I slet ikke plænen noget hen over året?

Godt.  

Nej fy da, så vokser den bare endnu mere og skal klippes med endnu kortere interval.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Aliaz på 19-03-2016 11:28
Det er vel godt at give lidt kalk 1-2 gange om året? Der må selvfølgelig heller ikke gives for meget.
Bør man vente med kalk til maj?

 

Du skal kun give kalk, gødning mm hvis der er behov for det. Det er ligesom at at tage vitamin piller, du bliver ikke mere sund af at spise dobbelt så mange piller, de ryger bare lige igennem dig 
Så hvis du vil gøre noget godt for din have, så få undersøgt jorden, så du ved hvad du skal bruge eller ikke bruge. Mangler du kalk, nytter det jo ikke noget at gøde med npk gødning osv osv. 
 

Jeg har aldrig fattet at folk fiser rundt og samler deres græsafklip op, og bruger sågar tid på at køre det på genbrugsstationen (istedet for at have en kompostbeholder), og så bruge endnu mere tid og penge på at købe dyr npk gødning der så skal spredes ud... det er i min verden det rene Ebberød bank 

Jeg bruger INTET på min græsplæne, og lader bare det afklippede græs ligge tilbage når jeg slår græsset. Så lever jeg med at jeg ikke har en golf green, men dejligt blødt mos (og lidt græs) under fusserne hele året 

Det skyldes jo nok at jeg er dovent anlagt, og ikke gider vade rundt mere end højst nødvendigt efter en larmende græsslåmaskine, når jeg hellere vil sidde og nyde haven (og mine Bonsai). Af samme grund prøver jeg at plante mest muligt af haven til med buske, hække, stauder og træer, da de kun skal klippes EN gang om året   

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Kan ikke se nogen grund til at give plænen noget nu, min plæne ligner noget der er løgn, men jeg ved til maj når den starter med at vokse bliver den hurtigt pæn igen.
Græs vokser først når jorden har nået en temp på ca 10 grader, så indtal da kan du bare slappe af, hvis du midt sommer stadig har huller så kan du give den nogen flere frø men græs spreder sig, så den skal nok dække hullerne selv hvis du giver den tid.

en plæneklipper med bioklip, det kan plænen godt lide, også slipper man også for at tømme og kører græs væk
Du skal ikke gøre andet end tage et billede ligge det her ind og så evt tage en jordprøve og sende til analyse og se hvad den siger. Eftersom det er et nybygget kvarter du bor i kan jorden let være sultet og der kan nemt være blevet blandet lidt råjord i din havejord. Og det er der ikke meget næring i så det kan være du skal give et ekstra skud gødning når det begynder og vokse nu her.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis