HPFI-hovedafbryder slår fra - Udendørslampe ?

Hej..

Vores HPFI-hovedafbryder er faldt ud en del gange de sidste par dage.
Selve hovedafbryderen (alle grupper) slår fra lige pludselig.

Dog kan jeg tænde igen, hvis jeg blot slår en enkelt gruppe fra.
Den ene gruppe er der for nogen tid siden blevet monteret 3 udensdørslamper (Nordlux)

Men ! Kan det godt passe at de hele slår fra på hovedafbryderen ? Hvis fejlen ligger i udendørslamperne (eller kablet hertil) burde den ene gruppe så ikke kun slå fra ?

Huset er 5 år gammelt, så installationerne er rimelig nye.

Jeg skal selfølgelig have fat i en elekrikkker efter weekenden, men tænke at jeg selv ville prøve at afmontere de udendørslamper (Hvis det altså skulle have noget at sige

På forhånd tak, og god weekend,

Med venlig hilsen

Thomas

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Start med at tage kablet til udendørslamperne hvor det går ud af huset. Havde selv tilsvarende problem for nylig. Det var en af vores kaniner der havde blotlagt kobberet i deres kaningård hvor ledningen var tilgængelig. I vådt vejr slog hfi lystigt fra.
HPFI slår fra når der er overgang til jord (eller stel i lampe som er jordforbundet) og den skal slå fra ved en fejl strøm på 30 mA altså 30/1000 af en Ampere.
Dine gruppeafbrydere slår fra hvis der er kortslutning eller overbelastning på den gruppe. Det er typisk på 10 eller 13 A . Så de 2 sikkerheds systemer har vidt forskellig formål.
Da du har nyere hus kan du nok ikke sådan lige tage kablet fra der går ud af huset, det er integreret i installationen. Men du kan afmontere lamperne og se om der skulle være skruet ind i en ledning eller lign. Men først skal du gennemtænke om der er andre ting udendørs, havelys, bassin lys o.s.v.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej.
Hvis 2 ledere i et kabel rører hinanden, laver det en kortslutning og sikringen slår fra. Hvis derimod der er hul på eller strømmen på anden måde kan løbe ud og få forbindelse med jord/stel, så slår HPFI-relæet fra. Den måler at alt det strøm der løber ud i installationen også kommer rigtigt tilbage.

Så din fejl er "overgang til jord", du kan prøve at se hvor der mangler strøm når du slukker den ene sikringsgruppe. Så er fejlen der et sted.

Mvh Jakob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis