Vertikalskære og mosfjerner

Jeg overvejer at købe en vertikalskære kombineret med en mosfjerner. Er det for tidligt at begynde og fjerne mosset og skære i græsset? Da der er meget mos forventer jeg også der skal eftersåes er dette også for tidligt endnu ?

Mvh.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror såmænd ikke det er for tidlig, men alle plæner ser ræderlige ud lige nu. Det er lidt for tidlig med græsfrø nu. Måske ligger de bare og venter, men de spirer ikke for der kommer lidt mere jordtemperatur.

Mosset har overtaget her kort efter vinteren, så du burde give det er chance. Giv plænen noget gødning, og bed eventuelt børnene + nabobørn at spille bold der. Mos tåler ikke at man træder på det eller kører på det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, det for tideligt. Græsset skal være i god vækst, før det kan holde til den hårde omgang en vertikal skærer er.
Vent hellere til græsset gror godt. Så kan du kører med vertikalskæren, efterså og gøde.
Det er måske en ide at lave få lavet en jordprøve, måske er din jord for sur og mangler kalk.

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Jeg hopper lige med her, da jeg overvejer det samme.
Er der i øvrigt nogen der kan forklare mig hvornår man skal bruge knive frem for fjedre?

Jeg har set lidt på disse modeller: http://www.texas.dk/compare/?compare0=90062097&compare1=90063074
Den ene har kombineret kniv og fjeder rulle, og den anden har to forskellige ruller.

Hvis man ikke prøver, lærer man aldrig af sine fejl.

Fjedre skulle kun fjerne mos, en vertikalskære med knive, fræser ned og lufter græsset, men fjerner samtidig en del mos.

Hvis du har en stor plæne, vil jeg anbefale dig at leje en maskine, de store med benzinmotor er noget mere effektive...


Vi prøver igen, i morgen --
Vores plæne er ikke så stor igen.
Vil der være nogen fordel i at maskinen klarer begge opgaver på samme tid, eller bør man adskille de to ting?
(Jeg har set den lille model ret billigt, den med kombineret kniv og rive)

Hvis man ikke prøver, lærer man aldrig af sine fejl.
Annonce
Plæner er utrolig robuste, så du kan sagtens bruge begge systemer samtidig. Men vent vent vent !!

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fedt alle skriver man skal vente - jeg gav min plæne en omgang med vertikalskæreren i weekenden inden vi drønede i sommerhus - glæder mig til at komme hjem på søndag og se hvordan den ser ud :-)
Man kan læse at mos ikke er glad for at blive tromlet.
Derfor mit råd ovenfor, >lad børn + nabobørn spille fodbold på plænen<

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis