Ladespænding for lav

Jeg skiftede for en måneds tid siden min generator, da den var slidt op på min gamle Astra.

Da bilens fremtidsudsigter er forholdsvis korte, købte jeg én hos en hugger og monterede den. Jeg målte den på daværende tidspunkt til at lade med 13,4V hvis jeg husker rigtigt. Det er vist lidt lavt, men med en udløbsdato på bilen der nærmer sig hastigt, tænkte jeg at det nok gik.

De sidste par gange jeg har skullet starte den synes jeg den har været lidt træg. Og idag, efter en del korte ture, ville den pludselig slet ikke starte.

Jeg fik den i gang og fik et multimeter på den. Den lader i tomgang kun med 11,81V med kørelys på. Slår jeg den ned på positionslys, lader den med 12,23. Den lader ikke mere hvis jeg giver den flere omdrejninger. 

Jeg havde ikke værktøj med ned, så kunne ikke justere på generatoren, men har mistanke om at remmen muligvis kan være blevet for slap. Den har hylet en gang imellem i tomgang den sidste uges tid eller to.

Mit spørgsmål er så - er det sandsynligt at remmen har strukket sig eller at jeg ikke har fået spændt den tilstrækkeligt og det er derfor den ikke lader tilstrækkeligt? Eller skal jeg tilbage til huggeren og have en friskere ombytter?

På forhånd tak!

 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv lige og spænd den rem ordenteligt først. Det hjælper helt sikkert når remmen vil hyle, idet hyleriet indikere at generatoren faktisk godt kan og vil lave strøm.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg må prøve at stramme igen, selvom jeg ikke synes der er meget slup i remmen. Hvis mit problem er det samme som kovas, er det så uproblematisk at skifte remhjulet over fra min gamle generator, som ikke havde det problem?
Skrevet af Zann på 17-03-2016 08:52
Jeg må prøve at stramme igen, selvom jeg ikke synes der er meget slup i remmen. Hvis mit problem er det samme som kovas, er det så uproblematisk at skifte remhjulet over fra min gamle generator, som ikke havde det problem?

 

Ja som jeg husker det så købte jeg et nyt remhjul ca 80kr. af med midter møtrik skifte hjul, på med møtrik.Men det er jo en del år siden.

 

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Har aldrig oplevet et remhjul skulle være slidt. Nu melder historien jo ingenting om det er en flad eller V rem.

Er det en V rem er remmen slidt så meget på siderne at den går på bunden af remsliven.

Er det en fladrem kan den blive så gammel at gummiet ligefrem bliver hårdt.

Ligegyldigt hvilken type rem der er monteret, vil en ny rem helt sikkert gøre underværker forudsat generatoren ikke lider af mekanisk mislyde. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Der var heller ikke nogen som troede på mig, men med en sprit ny kilerem var hjulet stadig så slidt at remmen kørte på bunden af skiven. Man kunne ligefrem se at remskiven ikke var v-formet længere men snare u-formet.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Skrevet af kovas på 17-03-2016 14:16
Der var heller ikke nogen som troede på mig, men med en sprit ny kilerem var hjulet stadig så slidt at remmen kørte på bunden af skiven. Man kunne ligefrem se at remskiven ikke var v-formet længere men snare u-formet.

Ja ok. Det er ikke et problem jeg gennem et langt liv har stødt på. Men mangler forhåbentelig stadig og kunne gøre en del oplevelser, ellers vil resten af mine dage blive mow kedlige.   

Vil dog stadig mene, en stramning af den værende rem vil kunne gøre underværker. Hvis ikke, så en ny rem.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det er en v-rem. Jeg checkede remmen igen idag (havde checket spændingen på den i dagene lige efter jeg havde skiftet generatoren, hvor den var fin) og den var skredet i mellemtiden, så remmen var nu alt for slap. Fik den spændt ordentligt nu, så tak for input. Jeg ved en del mere om generatorer og kileremme nu, end da jeg startede!
En ting, jeg dog ikke helt forstår, er hvorfor den kun lader med 12,7 nu, når den ladede med 13 komma noget da jeg først monterede den.

12,7 volt er alt for lille en ladespænding. Den skulle gerne ligge lige over 14 volt når dit batteri er fuldt opladt.

Prøv og lad motoren køre et kvarter med så meget af lyset slukket det er muligt og mål spændingen derefter. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er meget simpelt, for at din generator kan lade og styre hvor meget den lader, skruer den op og ned for spændingen og ladestømmen, det kæver en længere teknisk forklaring og gå helt i bund med det.

Men generelt kan man sige, stort forbrug eller lav spænding på batteriet = lav ladespænding og høj ladestrøm (dine forbrugere eller batteriet kan æde mange apms)
Lavt forbrug eller højspænding på batteriet = Høj ladespænding og lav ladestrøm(dine forbrugere eller batteriet kan ikke æde særligt mange apms)

Det jo lidt en selvfølge at for at tvinge strøm på batteriet må ladespændingen være højere end batteriets, ellers ville strømmen jo løbe den fejle vej

Det er derfor ikke ensbetydende med at generatoren er defekt, eller batteriet for den sags skyld

Som en lille hjælp til test af batterier vil et fuldt opladet 12 v batteri, have en spænding på 12,6 eller lidt mere.
Og den spænding skal under start ikke falde til under 10, med minde din motor eller startmotor lyder rigtigt syg 😉👍

Venlig Hilsen
Rønbo
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis