Ladespænding for lav

Jeg skiftede for en måneds tid siden min generator, da den var slidt op på min gamle Astra.

Da bilens fremtidsudsigter er forholdsvis korte, købte jeg én hos en hugger og monterede den. Jeg målte den på daværende tidspunkt til at lade med 13,4V hvis jeg husker rigtigt. Det er vist lidt lavt, men med en udløbsdato på bilen der nærmer sig hastigt, tænkte jeg at det nok gik.

De sidste par gange jeg har skullet starte den synes jeg den har været lidt træg. Og idag, efter en del korte ture, ville den pludselig slet ikke starte.

Jeg fik den i gang og fik et multimeter på den. Den lader i tomgang kun med 11,81V med kørelys på. Slår jeg den ned på positionslys, lader den med 12,23. Den lader ikke mere hvis jeg giver den flere omdrejninger. 

Jeg havde ikke værktøj med ned, så kunne ikke justere på generatoren, men har mistanke om at remmen muligvis kan være blevet for slap. Den har hylet en gang imellem i tomgang den sidste uges tid eller to.

Mit spørgsmål er så - er det sandsynligt at remmen har strukket sig eller at jeg ikke har fået spændt den tilstrækkeligt og det er derfor den ikke lader tilstrækkeligt? Eller skal jeg tilbage til huggeren og have en friskere ombytter?

På forhånd tak!

 

Jeg skiftede for en måneds tid siden min generator... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg takker! Jeg bliver jo langsomt klogere hér 😉 Så tak for tålmodigheden.
Batteriet stod lavt her til formiddag, sådan ca. 11,8 inden start. Fik dumt nok ikke målt det da jeg kom hjem igen, da den skulle i noget parkeringskælder. Men jeg kørte et par ture og prøvede at bruge så lidt strøm som muligt, samt lod den stå i tomgang i et kvarter.
Den lader fortsat kun med 12,7 målt over polerne - også når den har stået i tomgang kun med positionslys på, men jeg prøvede at måle direkte på generatoren, som leverer i området 13-14V. Så den fejler ikke noget. Det forsvinder tilsyneladende bare undervejs. Der er ikke noget lir i bilen, så når jeg slår den på positionslys, burde det kun være dem og lyset bagpå, en nummerpladelygte og et digitalur i bilen der trækker strøm.
Jeg har et andet batteri, som jeg nok vil prøve at montere, og se om der er nogen forbedring.
Som je_ns skrive, så tjek dine forbindelser til og fra generatoren, både plus og STEL, du kan prøve og måle med multimeter (spænding) mellem batteri stel og karrossen, og batteri stel og motoren, hvis der vises en spænding, betyder det du har et spændingsfald mellem de to målte dele, der må helst ikke være noget spændingsfald af betydning (under 0,5 volt).

Desuden vil du ikke kunne lade dit batteri ordentlig op med bilen generator, den dens konstruktion ikke god til, smid en lader på den et par nætter.
Når du har ladet så lad batteriet hvile i en halv time, og mål så spændingen, er den over 12,6 volt er batteriet stadig i orden

Venlig Hilsen
Rønbo
Hej
Disse biler er født med to fejl !!!!
Der er IKKE nok forbindelse i den tykke hoved plus til generatoren !!!
Løsning: træk en ny 6 kvadrat sammen med den originale men direkte til plus på akku !!!

nr.2 fejl - dårlig stelforbindelse til generatoren/motoren ved remstrammer !!!
Løsning: monter ny 6 kvadrat stelforbindelse fra generator til et godt stelpunkt på karossen !!!

når det er klaret vil du kunne måle 14,00 volt på batteriet med motor i tomgang !!!

hilsen polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Fik travlt med arbejde henover Påske osv., så fik ikke trukket nye forbindelser. Så knækkede støddæmperen af bagbroen idag (som jeg har brokket mig over tidligere, at den var blevet synet med). Så nu er det vist lige meget ;-)
Jeg fik en masse kilometer ud af bilen, så skal ikke brokke mig alt for meget. Og den skulle have været synet om en måned. Men der er vist for meget rust i til at det kan betale sig på nogen måde.
Tak for hjælpen herinde. Jeg blev ihvertfald meget klogere til næste gang.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis