Hjælp til min gamle trappe.

Hej LDS.

Jeg er kastet mig at renovere en 25 år gammel trappe. Tror det er en fyrretræstrappe. 

Jeg ville gerne høre jeres råd herfra. Jeg har slebet næsten alt lakken af med en rystepudser. (Fik senere at vide at jeg med fordel kunne have nøjes med blot at ridse lakken let) MEN nu er det slebet af. 

Jeg har kigget de forskellige gamle tråde igennem, men blev næsten mere i tvivl.

Umiddelbart tænker jeg at vaske trappen med grundrens, derefter give den en hæftegrunder og dernæst en god træ maling glans 40? (Trappen skal males hvid med underlag på oversiden af trin)

Forstod på en tidligere tråd mht gamle knaster, at der var lidt delte meninger, så også her blev jeg lidt i tvivl om den behøver knastlak?

Ville i gribe det anderledes an?

Glæder mig til at høre fra jer.

Mvh

Rasmus

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der findes spærregrundere der både er grunder og knastlak.

 

Jeg er selv igang med en trappe, næsten identisk med din. 
Ja det er sidsygt hårdt arbejde at fjerne alt lak, men det er det rigtige du gør, for dermed får du den bedste bund at arbejde ud fra. 
Jeg har tænkt mig at gørte følgende på min trappe når først knoklearbejdet er overstået:

Grunde 2-3 gange med spærregrund, og vente mindst en uge, mellem hvert lag for at se om der vil være gennemslag af knaster. Hvis der er gennemslag, er det nemt på det enkelte sted at skrabe grunderen af og give knastlak, inden den får lidt grunder igen. 
Så vil jeg give 2-3 gange topmaling med let mellemslibning.


Hust tørretider er det mest vigtige (efter en god bund) at overholde.

Held og lykke med projektet. 

  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mange tak for svarene.

Lige et hurtigt spørgsmål. spærregrunder og hæftegrunder er det samme, ikke?
Mellemslibningen er med fint sandpapir mellem hver topmaling, eller?

Foretrækker i bestemte typer maling/mærker?
Hæftegrunder er ikke altid det samme som spærregrunder, det afhænger af mærket...desværre, så spørg hvor du køber maling ( det er i øvrigt vigtigt at grunder/topmaling kan "spille sammen".
jeg vil ikke anbefale dig et bestemt mærke, men sige at du får hvad du betaler for.... det gamle råd er: Køb dyrt og græd en gang...køb billigt, græd mange gange.
Dermed ikke sagt at det dyreste også er det absolut bedste, men det er en god rettesnor.

Mellemslibning er med fint sandpapir (feks korn 200) og bare ganske let hånd med en kork klods. Det handler bare om at fjerne eventuelle små "buler" i malingen, og så gøre overfladen klar til næste lag maling.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Så er jeg med. Tusind tak for svarende.
Selv tak, husk at tage en masse billeder af din trappe, så vi andre kan se hvor flot den bliver, og du kan øse af dine erfaringer til andre der skal lave noget lignende.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også