Skorsten er fyldt med murbrokker

Kan man tømme skorstenen nedefra, når den er fyldt med murbrokker. INFO: Jeg bor i en 2 etagers murermestervila fra 1956. I kælderen er der en lem til skorstenen. Projektet skulle gerne ende med, at jeg kan montere en centralstøvsuger i skorstenen. Er der nogen her inde der har prøvet at tømme en fyldt skorsten? Andre ideer?

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har prøvet at tømme en skorsten fyldt med murbrokker, dog kun i 2½ meters højde..
Der skulle bøvles lidt da murbrokkerne pakkede, men det værste er svineriet med støv og gammel sod.
Så når din er en del højere, bliver det jo nok ikke nemmere, men ikke en umulig opgave..
Kan du komme til den ovenfra også ???

Vi prøver igen, i morgen --

Husk støvmaske og pas på fingerne  Ps. Du kommer nok til at åbne skorstenen en halv meters penge eller mere over nederste renselem - for at kunne komme til at støde ordentlig til murstenene med en jernstang/rør.

At bruge skorstenen som affaldsskakt er set før.
Hvis den er pakket i 1-2 højde kan det være svært at tømme den nedefra, da brokkerne er kilet ind i hinanden.
Det er et h... arbejde. Men det kan sagtens gøres.

En muret kanal er ret ru indvendig. Når du vil bruge skorstenen til akast fra centralsuger vil det medføre at støv mv sætter sig hurtig i den. Jo nemmere tilgængelige dine renselem er jo nemmere bliver det at holde den.


Jeg ville nok vælge at sænke et spirorør e.lign. ned i skorstenen. 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis