Frostsprængt IKEA opvaskemaskine

Hej Folkens.

 

Jeg er ny sommerhusejer, og det koster åbenbart lidt lærepenge . Jeg havde åbenbart ikke helt fået tømt mit system for vand, da jeg lukkede ned for vinteren, så der har været et par frostsprængninger. Det er selvfølgelig surt, men så kan jeg vel lære det...

 

Nåmen, jeg har en to år gammel IKEA opvaskemaskine (model Hjälsam, som vist er produceret af AEG/Electrolux)), som er utæt i en eller anden sikkerhedsventil, der sidder ved tilløbsslangen. Er der nogen, som ved, om den kan udskiftes? Jeg ved ikke, om der kan være frostsprængning andre steder i maskinen (pumpe???), så det måske slet ikke kan svare sig at reparere. (En ny koster ca, 2.800,-)

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den kan sikkert godt skiftes, men inden du gør det ville jeg sikre mig om der er andet der har taget skade. Når det bliver lidt bedre vejr, kan du tage opvasker udenfor og så sætte den til strøm med en forlænger fra en stikk. Vandet kommer så fra haveslangen (dæk utætheden lidt af så det ikke sprøjter hen på maskine). afløb hæver du op i en spand. Så kan du køre en opvask og dermed konstatere om vandet løber neden ud også.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

vi har haft et gammelt sommerhus, hvor det var tidskrævende at lukke ned for vinteren. Ikke blot hovedhanen, men aftappe i en brønd for at al vand løber baglæns ud. Skrue brusearmatur ned og tage med hjem, hænge strømper med salt op og hælde kølervæske i toiletkumme og cisterne. Men det er også en charme. Hvis din sikkerhedsventil har været utæt og der er løbet vand i maskinen, har vist ikke fået lukket for vandet? Der sidder en lille hård plastslange i bunden ved pumpen, de kan let revne i frost, men kan skiftes.


 

Tak for svar. Det giver god mening, så det vil jeg kaste mig ud i næste gang jeg skal i sommerhuset.

Ved nogen, hvordan jeg sikrer mig, at maskinen og sikkerhedsventilen er helt tømt for vand, når jeg skal lukke ned til næste vinter? Er det noget med cykelpumpe eller kompressor?
Jeg har haft praecis samme problem med samme frostsprængte aqualock paa en ikea opvasker. Jeg købte en ny tilløbsslange og en seperat aqualock i silvan.

Tilsyneladende findes der superavancerede elektroniske aqualocks, men den fra ikea er vist den simple variant.

http://www.silvan.dk/vvs-varme/fittings-roer/fittings-roer/kombiflex-vaskemaskine-slange?id=1452582326714&type=product
http://www.silvan.dk/vvs-varme/fittings-roer/pexroer-fittings/kombiflex-waterblock-roerbrudssikring?id=2600%235253601&type=variant

Hej kbh1980.

Det lyder da fantastisk. Det skal prøves, hvis ellers ikke maskinen er utæt andre steder. Det har jeg ikke lige fået tjekket endnu. Tak for svaret.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis