Opsætning af lampe på vægudtag

Hejsa, 

I forbindelse med byggeriet af vores hus, der har elektrikeren opsat nogle lampe vægudtag over vores spejl på bareværelset (og samme udtag er på væggen i vores stue). 
De er af typen "LK Fuga lampeudtag til væg" - http://www.lk.dk/produktbeskrivelser/stikkontakter_afbrydere/lampeudtag/

Udtagene er placeret der hvor vi gerne vil have lamperne til at sidde. Vi er nu bare kommer i den situation, at vi sgu ikke helt ved, hvordan vi skal montere en lampe direkte på sådan et vægudtag.

Jeg har søgt rundt på nettet, men har ikke kunne finde nogen hjælp.

Er der nogen standard måde at montere lampen på?

 Kan vi sætte en lampe udenpå stikket (evt. med skruer der går fra lampen og ind i skruehullerne i siderne af stikket) ?

Må og kan vi pille udtaget ud, og så opsætte lampen på anden vis? 

Så vidt jeg kan se, så går udtaget nogle milimeter ud fra væggen, men jeg tænker at hvis lampen opsættes på udtaget, så bør det ikke betyde noget.

hjælp

mvh
Rasmus

 

 

 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kan lige nævne, at vi har kig på nogle lamper, hvor det ud fra øje og fingermål ser ud til at skruehullerne i ophænget har samme bredde som skruerne i lampeudtaget. Derfor jeg tænker om det mon er standard at man hænger lampen op via de skruer der allerede sidder i udtaget.
Ret beset er de lampeudtag ikke beregnet til at montere lamper lige oveni, men de er beregnede til at trække en ledning fra udtaget og til armaturet. Hvis kraven/soklen på dine nye lamper kan dække over udtaget og der er plads til at bore to nye huller i væggen. De skruer, der allerede sidder i udtaget, er ikke beregnede til montage af andet end lampeudtaget. Lampeudtaget er enten fastgjort med de gribere udtaget er forsynede med eller med to afbryderskruer, som er specielle skruer med et lille hoved i forhold til resten af skruen. Du har ikke vist eller beskrevet de lamper, du tænker på at sætte op, så det er svært at rådgive om monterings mulighederne.

fase
Jeg følger lige med. Jeg synes det er et meget relevant spørgsmål. Når elektrikeren nu har målt op og monteret omhyggeligt, så er det da uheldigt at lampen ikke kan sidde over udtaget. Og vi er da nogle der ikke synes det ser godt ud med et stykke ledning fra udtag til lampe. Desuden har mange lamper slet ikke huld til en ledning "ud af siden",
Må man afmontere lampeudtaget og montere direkte over dåsen?

 

Udover det at fjerne lampeudtaget og montere lampen direkte på dåsen er et indgreb i den faste installation, så er dåsen ikke beregnet til at montere en lampe på. Hvorfor ikke få elektrikeren til at montere lampen, når han gør installationen færdig. Selvfølgelig kan udtaget fjernes og lampen monteres ved at bore et par huller i muren til at sætte plugs i og skrue lampen fast. Det er ikke tit at lampens skruehuller passer i skruehullerne i dåsen.


fase
Mange væg- og loftslamper er som nævnt ikke forsynet med en blanket, der kan fjernes, så den kan monteres med en løs ledning fra et lampeudtag.
Er det lovligt at bore et passende hul i siden af lampen og derefter montere den med en løs ledning gennem hullet, hvis blot man monterer en trækaflastning på ledningen i lampen? Er dette ikke lovligt (og det tvivler jeg på) er det ret mange væg- og loftslamper, der ikke kan anvendes med mindre de monteres direkte over et ledningsudtag. Enkelte lamper, herunder især flere nye LED-lamper, har endog så lille en basis til montering, at basis ikke fuldt ud kan dække lampeudtaget. Hvad gør man i dette tilfælde?
Annonce
Det er ikke lovligt at bore et hul i siden af lampen for at føre en ledning ud af hullet. Det er at betragte som en konstruktiv ændring og gør at CE mærkningen ikke mere er gyldig.
Mange lamper er konstrueret til at blive monteret over tilslutningsstedet, som så er konstrueret uden en dåse/underlag som afslutning. Afslutningen er så et kabel eller et rør med et par ledninger stikkende ud, som så afsluttes i lampen. Lamperne er CE mærkede, fordi de opfylder kravene til mærkningen uden at tage hensyn til tilslutningspunktet, hvilket heller ikke er noget krav.

fase

Nå dejligt at få lidt svar. 
Jeg havde ikke nævnt nogen specifik lampe, da jeg gerne vil have mere generel viden omkring det, og ikke kun viden for en lampe. Med vores usikkerhed i forhold til at vælge lamper, så er sandsynligheden alligevel stor for at vi vælger om

Mht. at få elektrikeren til det når han er færdig, så det længe siden han blev færdig. Vi har et nybygget hus, og eldelen er desværre nok det vi er mindst tilfredse med.

nå, men vi var et smut i Bauhaus i dag, for at kigge på nogle lamper, og inden da tog jeg mål på afstanden mellem skruerne i lampeudtaget - det var inden jeg læste svar herinde om at de nok ikke kan bruges. 

Nå men den ene lampe vi kiggede på - http://www.frishop.dk/pi/Marksl%C3%B6jd-Sigtuna-v%C3%A6glampe-1L-krom-satinhvid-glas-IP44_433625_21467.aspx
Den har en et rundt metal ophæng bagpå, hvori der er to skruehuller, de sidder tættere på hinanden end skruerne i lampeudtaget, så det var alligevel ikke en mulighed. 

Vi fandt så tilgengæld andre, hvor bredden på hullerne passede perfekt, hvilket får mig til at tænke at der er en eller anden ide med det mål? men ja, det kunne så godt se ud til at den alligevel ikke går bare at bruge dem der sidder i udtaget.
 
Så pt. så er vores løsning enten at vælge en lampe med et større ophæng, der kan dække over udtaget - i stil med den her: http://www.bauhaus.dk/varemaerker/markslojd-2728/vaeglampe-norrsundet-hvid-markslojd.html#full-description

eller at fjerne det her LK Fuga udtag, og så sætte noget op direkte, i hvad end der er bagved (det er vel dåsen). Igen, så er jeg i tvivl hvorvidt vi reelt må gøre noget som helst der.

Jeg har lige vedhæftet et billede af stikket, hvis det kan gøre nogen klogere. Jeg kan fortælle at stikket går næsten lige så langt ud, som rammen omkring. Jeg regner forresten med at vi bare kan fjerne rammen, men jeg kan jo nu se at udtaget sidder fast deri.

 

Rammen kan nemt fjernes, idet den er clipset på udtaget. Jeg kan ikke se om der er brugt afbryderskruer eller de standart monterede klør til montagen af lampeudtaget, men jeg formoder, at der er brugt klør. Dåse, som udtaget er monteret på, er af plastik og forsynet med to skruetårne beregnet til at skrue afbryderskruer i og ikke til ophæng af lamper. Om det lader sig gøre er et spørgsmål om lampens vægt. Det kan du selv bedømme.
For at få stillet min nysgerrighed er installationen ikke udført som bestilt af bygherren?

fase
Skrevet af S. Fabrin på 15-03-2016 08:33

For at få stillet min nysgerrighed er installationen ikke udført som bestilt af bygherren?

Jo installationen er her udført som bestilt af bygherren (altså mig). Problemet er så bare, at vi som nybegyndere på byg hus markedet, har siddet med elektrikeren, og planlagt el-delen af huset med hans rådgivning. 

Jeg kan ikke den mundrette samtale her, men en noglelunde gengivelse af samtalen omkring lys over spejlene er som følger (E = elektrikeren, B = Bygherre): 
E: Hvad tænker I mht. lys på badeværelset. Der er jo nogle spots, men det er måske ikke nok. 
B: Nej vi forstiller os, at vi gerne vil have lamper til at hænge over spejlet. 
E: Ok, med et så stort spejl, så vil jeg foreslå at I får 3 lampeudtag, så skal I ikke til trække ledninger, og I kan dække spejlet godt med lys. Der er et udtag med i grundpakken.
B: okay, det lyder fornuftigt, det vil vi gerne have så. 
E: Vil I vælge nogle af de lamper vi har her, som vi så installerer. 
B: Neeej, vi har vist rigelig valg at tage ligenu, så vi vil gerne bare kunne vælge lamper senere hen. Der er jo også spots derude, så vi bliver ikke helt uden lys.
E: Ok. 

Udtagene er, som det måske også kan ses på billedet placeret få centimeter over spejlet, og det vil se meget dumt ud, hvis vi skal have lamper ved siden af, eller ovenover udtagene. De er tydeligvis placeret, så lampen skal hænge på udtaget.

 

 

Som jeg har skrevet i et tidligere indlæg, kan lamperne evt. monteres på dåserne med eller uden lampeudtag. Det kan jeg ikke vide noget om, da jeg ikke kender lamperne. Det næste er så at elektrikeren er nødt til at udføre installationen i henhold til Stærkstrømsregulativet. Det har han efter min opfattelse også gjort. At det ikke levner mulighed for at montere lamper direkte på udtaget, er selvfølgelig kedeligt.
Jeg må give dig ret i, at det vil se dumt ud at montere lamperne ved siden af. Hvad gør man så? Du får lov at gætte én gang.

fase
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis