Opsætning af lampe på vægudtag

Hejsa, 

I forbindelse med byggeriet af vores hus, der har elektrikeren opsat nogle lampe vægudtag over vores spejl på bareværelset (og samme udtag er på væggen i vores stue). 
De er af typen "LK Fuga lampeudtag til væg" - http://www.lk.dk/produktbeskrivelser/stikkontakter_afbrydere/lampeudtag/

Udtagene er placeret der hvor vi gerne vil have lamperne til at sidde. Vi er nu bare kommer i den situation, at vi sgu ikke helt ved, hvordan vi skal montere en lampe direkte på sådan et vægudtag.

Jeg har søgt rundt på nettet, men har ikke kunne finde nogen hjælp.

Er der nogen standard måde at montere lampen på?

 Kan vi sætte en lampe udenpå stikket (evt. med skruer der går fra lampen og ind i skruehullerne i siderne af stikket) ?

Må og kan vi pille udtaget ud, og så opsætte lampen på anden vis? 

Så vidt jeg kan se, så går udtaget nogle milimeter ud fra væggen, men jeg tænker at hvis lampen opsættes på udtaget, så bør det ikke betyde noget.

hjælp

mvh
Rasmus

 

 

 

Hejsa,  I forbindelse med byggeriet af vores hus... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
man betaler elektrikeren for det.
Eller, hvis det ender med den løsning. Man betaler en anden elektriker for det.
Eller man begiver sig ud i at løse det selv - hvilket stadig er første valg pt. pga. prisen for at få en elektriker til det.
Skrevet af S. Fabrin på 15-03-2016 09:37
Jeg må jo ikke skrive, at du demonterer lampeudtagene og monterer lamperne på dåserne.

Nej, det er rigtigt - men jeg har nu set flere steder, hvor den uvorne knægt har gjort det ( jeg nævner ingen navne her )

Og det virker da fint.

I " gamle dage " var det almindeligt at stikke et rør ud, hvor lamperne skulle sidde og så montere ledningerne direkte i lampernes tilslutningsklemmer - og det virkede også fint 

Er det egentligt ikke stadigt lovligt, hvis lampernes tilslutningsklemmer er egnet til det ?

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jo, det er sikkert stadig lovligt, men jeg kender ikke lamperne. Havde jeg stået med lamperne i hånden, skulle jeg hurtigt få afgjort, hvordan de skulle sættes op. Måske ville jeg råde til et armatur med tre lamper på en skinne, der kunne dække over lampeudtagene uden ramme.

fase
Det er meget almindeligt at montere faste lamper oven på en indmuringsdåse, uden at der er et udtag!!! Det har jeg gjort mange gange. Og ledninger skal så samles i muffer inde i dåsen. Men lampen skal skrues op ved hjælp af rawlplug og ikke direkte i el dåsen.
Er det lovlig ? det ved jeg ikke, men det er ok.
må du selv gøre det? nej det må du ikke, men du gør det nok alligevel !!

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Skrevet af EISOE på 15-03-2016 10:19

I " gamle dage " var det almindeligt at stikke et rør ud, hvor lamperne skulle sidde og så montere ledningerne direkte i lampernes tilslutningsklemmer - og det virkede også fint 

Er det egentligt ikke stadigt lovligt, hvis lampernes tilslutningsklemmer er egnet til det ?

 

 

 

I gamle dage var  der også noget der hed "lampet dåser" som var nogle meget smalle lidt aflange dåser, som netop blev brugt til lampetter... men jeg har aldrig set dem i vådrum, og de er mig bekendt heller ikke i handlen mere  

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 16-03-2016 11:30

I gamle dage var  der også noget der hed "lampet dåser" som var nogle meget smalle lidt aflange dåser, som netop blev brugt til lampetter... men jeg har aldrig set dem i vådrum, og de er mig bekendt heller ikke i handlen mere  

Præcis den type sidder bagved mine lampetter ved siden af spejlet i badeværelset ( ikke vådzone ) i sommerhuset ( fra 1973 ) - ved heller ikke om de stadigt kan købes. Der er godt nok heller ikke meget plads i dem 

 

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis