Jord til mit rionet - kan jeg undlade dette?

Hej LDSer.

Jeg har siddet og læst en masse forskellige indlæg herinde, om netop udligning af mit rionet i forbindelse med mit renoveringsprojekt af badeværelset.

Jeg læser så i et dokument fra elrådet, at huse fra før 1975, kan udlade at jorde sit rionet.

Er dette korrekt forstået?

Jeg har dog planer om at sætte en stikkontakt på badeværelset - ændre dette noget?

 

Problemet er som jeg ser det, at jeg ikke har trukket jord med rundt i huset - men umiddelbart vil jeg mene at jeg har jord i køkken og i mit bryggers.

Så tænkte jeg selv tanken om at banke et jordspyd ned i jorden under det gulv der skal støbes, og derfra forbinde til stikkontakten der skal være på badeværelset, og så igen til rionettet - ville det være ok? For så er det jo en relativ lille post elektrikeren skal udføre (og forhåbentlig billig,heh)

Og for at slå det fast, så laver jeg intet el selv - men jeg vil gerne kende til omfanget før jeg hyrer en elektriker til noget som helst.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal bare være opmærksom på at et jordspyd SKAL overholde nogle normer for overgangs modstand til jord(det ved din elektriker alt om, og han har pligt til at måle det).
Ved at banke spyddet i gulvet, kan du risikerer at du skal meget dybt i jorden der ligger under huset, fordi der er knas tørt under huset, og dermed dårlig overgangs modstand, inden det opfylder kravene.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja okay - det kan jeg godt se - mht. længden af jordspyd.

Jeg må have ham til at tjekke om der er jord koblet til tavlen - og så se om jeg kunne få ført en ny ledning frem, selvom jeg har svært ved at se hvordan jeg skal få en ny ledning fra tavlen og ind til baderummet
Ved næsten alle projekter man går i gang med, er det klogt at tage elektriker og eller vvs'er med ind over så tidligt så muligt.
Så får du en dialog med håndværkeren om hvad der er smart og hvem der laver hvad og hvornår.

Jeg har flere gange prøvet som elektriker at blive kaldt ud til folk der selv havde lavet køkken, og så siger de: "Vi skal lige ha' en stikkontakt der"
Problemet er så at der skal trækkes strøm til den, og det kan så betyde ekstra arbejde for alle...
Hvorimod hvis de havde taget mig med på råd, mens der bare var et tomt rum, havde det ikke været et stort problem at hugge ud til en dåse og smide et rør i væggen af ejeren selv (et arbejde som de fleste elektrikere gerne vil undgå) og så vende tilbage senere for at montere det hele færdigt...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis du alligevel vil have en stikkontakt, så skal der så vidt jeg husker jord i, så kan du jo ligeså godt, jorde rio-nettet.

Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af je_ns på 14-03-2016 15:09
Hvis du alligevel vil have en stikkontakt, så skal der så vidt jeg husker jord i, så kan du jo ligeså godt, jorde rio-nettet.

Og forbinde jordledningen til stikkontaktens jordledning, med mindre den jord, som påtænkes etableret, har en overgangsmodstand på maks. 1666 Ohm.


fase
Annonce
det er vel også en god idé at få jord på den stikkontakt du skal have op alligevel...
Jeg er HELT enig i at laver jeg en kontakt derude, vil jeg have jord i den.

Jeg ville bare ønske jeg kunne banke et jord spyd ned under terrændæk inden udstøbning og udlægning af flamingo osv - og så trække jord til stikkontakten derfra (Og selvfølgelig få den målt ud af elektrikeren, og sikre den er iorden) - og så trække til rionet os.

Jeg synes bare at have læst, at man ikke må trække jord fra jordspyd til stikkontakt, og ligeledes til rionet.. - Det var måske noget med kabel farven osv.

Igen, så ønsker jeg at få det lavet korrekt, og skal en elektriker ind over det også helt fint, det har hele tiden været planen - dog vil jeg gerne holde trit med hvad der skal laves, ligeledes hvad jeg kan og må lave selv, så jeg kan holde økonomien så lav som muligt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis