Resonans i skrog

Hej LDS

Jeg har for nylig erhvervet mig en charmerende fiskerjolle med indenbordsmotor. Den larmer dog så meget, at det er umuligt at føre en samtale under sejlads.

Der ser ud til at være lagt lydisolering omkring motoren, men fødderne bliver nærmest rystet følelsesløse, hvis man stiller dem tæt ved motoren. Derfor tænker jeg at det må være resonansen, altså vibrationerne i skroget fra motoren, som larmer sådan.

Jeg har hørt at man skal sørge for, at der er fleksible overgange mellem skrog og motor; hvordan laver man sådan en?

God mandag til alle!

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billeder af motor ophæng, lydisolering og hele motor huset vil sikkert hjælpe en del.
Lidt om motoren havde jo heller ikke skadet... Måske lidt om jollen, træ eller stål eller glasfiber eller??
Endeligt kunne en video oplagt på fx youtube sikkert også give nogle ideer til hvad er kan gøres, ud over det store høreværn......

MVH Njord
De fleste motorer sidder i en eller anden form for gummi motor ophæng.
Selv simple ælde en cylindrede indenbordsmotorer står som minimum med en gummiklods mellem fundament og motor. Så hvi den står helt direkte på fundamentet, så vil den helt sikre forplante en del støj.
Og er skroget et der kan vibrere fx stål plade og glasfiber, så har du en del støj at arbejde med.....
Igen meget afhængig af selve skrogets opbygning.

Hvad er skroget opbygget af i materiale?
Hvilken motor er det der er tale om?
Er det evt en luftkølet?
Hvordan af udstødningen lavet?

MVH Njord

MVH Njord

Hej Njord!

Det er en træbåd, beklædt med glasfiber. Motoren er en Sabb 10hk, vandkølet. Jeg ved ikke andet om udstødning i skrivende stund end, at den går fra motoren og om bagved Der er et par stålplader som dækker hulrum i begge ender af båden, som sikkert også kunne resonere lidt.

Jeg vidste ikke, at motoren som regel sidder på gummmiklodser i forvejen. Jeg må lige se om den gør det; hvis ikke - er det et kæmpe stk. arbejde at gå i gang med?

Kan ikke erindre at have set en 10 hp Sabb være boltet på andet end et fast motorfundament. Dvs, der ingen gummiophæng er mellem motoren og fundamentet eller mellem gear og skrue. Det vil også ødelægge hyggen ved en sådanne gammel svend.

Angående larm syntes jeg personligt en sådanne er meget tyst når der er en motorkasse over, lavet af tykt krydsfiner, der dæmper lyden betragtelig modsat plader af glasfiber eller metal.

Det der lamer mest på motoren, er normalt indsugningen idet den hiver det meste af en liter luft ind ved hver anden omdregning. Det giver et undertryk hver gang og kan fornemmes som støj.

Et par eller fire gode billeder vil sige mere end 1000 ord om det fine maskineri. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Det lyder godt Nitter - så du mener ikke, at det er resonansen? Det ville gøre tingene en del lettere, at kunne isolere motorkassen yderligere - og det er rigtig godt at vide, at indsugningen er en af de store syndere. Kan man gøre noget ved det, eller er det bare om at holde sin mund og nyde turen?

Jeg skal alligervel ned til den og se på tingene, nu hvor jeg ved lidt mere om, hvad jeg skal kigge/lytte efter; og så tager jeg lige lidt billeder i samme omgang
Du skriver at den ryster, så er der noget galt med motor og/eller opligningen af skrueakselen.

Rygterne siger ellers om den motor, a det eneste der står stille i den er stemplet.
Resten hopper op og ned :-D

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
i øvrigt instruktionsbogen til din motor (på Norsk)
http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=516

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Det med stemplet passer nok fint: resten af båden hopper fint i stedet for Jeg har nu ingen grund til at tro, at den hopper mere end gennemsnittet; det var nu mere larmen, som kunne skyldes vibrationerne.
Tak for brugsanvisningen! Jeg kan se at der lidt vedligeholdelsesting, jeg ikke kender til. Båden siger også tak
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis