Resonans i skrog

Hej LDS

Jeg har for nylig erhvervet mig en charmerende fiskerjolle med indenbordsmotor. Den larmer dog så meget, at det er umuligt at føre en samtale under sejlads.

Der ser ud til at være lagt lydisolering omkring motoren, men fødderne bliver nærmest rystet følelsesløse, hvis man stiller dem tæt ved motoren. Derfor tænker jeg at det må være resonansen, altså vibrationerne i skroget fra motoren, som larmer sådan.

Jeg har hørt at man skal sørge for, at der er fleksible overgange mellem skrog og motor; hvordan laver man sådan en?

God mandag til alle!

Hej LDS Jeg har for nylig erhvervet mig en... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af fiskerjolle på 15-03-2016 11:04
Det lyder godt Nitter - så du mener ikke, at det er resonansen? Det ville gøre tingene en del lettere, at kunne isolere motorkassen yderligere - og det er rigtig godt at vide, at indsugningen er en af de store syndere. Kan man gøre noget ved det, eller er det bare om at holde sin mund og nyde turen?

Jeg skal alligervel ned til den og se på tingene, nu hvor jeg ved lidt mere om, hvad jeg skal kigge/lytte efter; og så tager jeg lige lidt billeder i samme omgang

En resonans optræder kun ved bestemte omdr. Hæver eller sænker du omdregningstallet en smule forsvinder lyden fra resonansen også.

I øvrigt vil det helt sikkert kræve en større og dyr ombygning at sætte motoren på gummifusser, da motorfundamentet formodentelig skal fornyes mm. Bare gummifusserne og tilhørende overførelsesled med tilhørende leje koster det meste af spidsen på en jetjager. Maritime komponenter koster ......  

Ved ikke om du skal holde mund når vandet skal betrædes. Det er altid hyggeligt og få en god saftig gang sladder. Lad os se nogle billeder af jollen inden/før ......................  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Alletiders Nitter. Det er da rigtigt - resonans er jo kun der hvor skroget opnår egenfrekvens, og jeg har indtrykket af, at det sker ved alle omdrejninger. Der er jeg virkelig lettet over, nu hvor du nævner at det er en værre sag at give sig i kast med.

Det må derfor være motorkassen, jeg skal kigge på. Jeg får lidt billeder af den, og tager snarest en dag i solen med et par øl (og noget lydisolering).

Ja det kunne lyde som om motorkassen er lavet af noget kleint matriale. 

Det eneste isoleringsmatriale der duer til at isolere på motorkasser i tynde matrialer, er det der vejer meget og den type er bestemt ikke billig. Der vil det være meget billigere og købe en kraftig finerplade af den type tømmerhandlerne kalder "karrosseriplade" og snekerere noget nyt. Ellers kan der også laves noget godt ud af almindelige fyrretræs brædder med not og fjer. 

Men lad os llge se nogle billeder, før du går ud og lufter den "lysskye" .  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Efter at have læst indlæggene, kunne jeg godt komme til den konklusion at motorfundamentet ikke sidder ordentligt fast i skroget, og derfor ryster sammen med motoren, og slår mod skroget i samme takt som motoren. I en gammel båd med glasf. på er der en vis risiko for at søm / skruer / bolte er rustet væk eller fundamentstræet er skadet af råd. Sådan en motor skal stå absolut fast og ikke med gummiklodser under nogen omstændigheder. For at anskueliggøre problemet kan jeg fortælle at jeg har sejlet lidt med en 1 cylindret glødehovedmotor og når den gik lidt langsomt hoppede hele kutteren ca. 10 cm , så tingene skal sidde fast.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis