Rense træterrase for træbeskyttelse

Hej

 

Jeg har en plan om at friske min træterrasse op i løbet af foråret, men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg kommer igang. Træterrassen har i tidernes morgen fået noget træbeskyttelse, men den ser trist ud nu. Jeg vil fjerne den nuværende belægning, og give træet olie i stedet for træbeskyttelse. Jeg har prøvet at teste med GORI Fjern Belægning på et lille sted. Se dette billede. Det er bræt nr. 2 fra muren.

Jeg er ikke helt tilfreds, da jeg troede dette rensemiddel også fjerne træbeskyttelse - men jeg var nok for optimistik  For at komme ned til de rene træ, kan jeg så slibe med denne maskine http://www.bauhaus.dk/vaerktoj-isenkram/elvaerktoj-maskiner-tilbehor/pudse-slibemaskiner/multisliber-psm-18-li-solo-bosch.html ?
Eller er den en anden metode?
Morten

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
træBESKYTTELSE trænger ned i træet for at BESKYTTE. Du kan afrense terrassen med algerens og rodalon og med en gulvskrubbe eller roterende børste på en trykrenser. Men det tar tid og man skal - efter dit billede - over det nogen gange for at få det rent. Dette r ikke klogt at påføre olie uden farve, da solen ultraviolette stråler langsomt nedbryder træet. Du kan nøjes med at hælde 20-25% terrasseolie med farvepigmenter i en neutral olie- Men knofedt skal der til - når du så først har den i bund er det en smal sag at gi den olie hver 3 år og rense hvert år

 

Skrevet af uldal på 14-03-2016 13:28
træBESKYTTELSE trænger ned i træet for at BESKYTTE. Du kan afrense terrassen med algerens og rodalon og med en gulvskrubbe eller roterende børste på en trykrenser. Men det tar tid og man skal - efter dit billede - over det nogen gange for at få det rent. Dette r ikke klogt at påføre olie uden farve, da solen ultraviolette stråler langsomt nedbryder træet. Du kan nøjes med at hælde 20-25% terrasseolie med farvepigmenter i en neutral olie- Men knofedt skal der til - når du så først har den i bund er det en smal sag at gi den olie hver 3 år og rense hvert år

Tak for svar. Vil det være et for stort arbejde at slibe det væk, eller er det ikke den rigtige løsning?

Vedr. olie, så havde jeg tænkt mig en olie beregnet til træterrasse.

 

 

Lad dog endeligt være med at kæmpe for at det "bliver som nyt".
Ting har sin alder - træ skifter udseende med tiden. Det ser bare flot ud, hvis man kan se, at træværket har mange andre farvetoner end "nyt".

Selvfølgelis skal du friske det op - men det er ikke meningsfuldt, at gøre for meget ud af det. Træet ER jo ikke nyt.
Hvis du skrubber det rent med noget algerens eller lignende - og skurer skidtet af, så det bliver ensartet. Spule rent og lade tørre - så er det jo en god "bund" til en gang træolie.

mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
Skrevet af Ellida på 15-03-2016 17:00
Lad dog endeligt være med at kæmpe for at det "bliver som nyt".
Ting har sin alder - træ skifter udseende med tiden. Det ser bare flot ud, hvis man kan se, at træværket har mange andre farvetoner end "nyt".

Selvfølgelis skal du friske det op - men det er ikke meningsfuldt, at gøre for meget ud af det. Træet ER jo ikke nyt.
Hvis du skrubber det rent med noget algerens eller lignende - og skurer skidtet af, så det bliver ensartet. Spule rent og lade tørre - så er det jo en god "bund" til en gang træolie.

mvh A

 

Tak for svaret. Jeg tror min løsning bliver at vaske træet godt ned, og så give det en træbeskyttelse med farve. Vil det være nødvendigt at grunde træet inden træbeskyttelsen?

 

Hvordan kan jeg se om det er en olie- eller vandbaseret træbeskyttelse der er brugt førhen?
Hvis du ikke kan slå dig til tåls med patineringen, som flere herover anbefaler, så er det enkleste nok at slibe overfladen med en gulvsliber, som du kan leje i de fleste byggemarkeder, malerhandler mm. Men i revnerne vil der jo nok stadig være sort maling og mellem brædderne. Der kan nok klares med en børste til at rense fuger mellem fliser sammen med algefjerner.
... Og så er det på den igen om 2-3 år.

 

ja træ skal jo vedligeholdes, men der er jo ikke krav om farveskift hvert 2-3 år.
Vi har tre træterrasser på 10. År, hvoraf een på 70 kvm, de er bygget i alm fyr og får en tur med gulvskrupperen og sæbespåner i foråret. Olie neutral med en skvis farvepigmenter (1 liter pr 10 kvm) hvert 4. År. De er som nye endnu, men har naturlig patina

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også