Forskel mellem 1,4 og 1,6 motor

Jeg har kig på en VW Golf Variant 1,4 75HK, men før jeg går videre, vil jeg gerne høre jer om hvilke ulemper der er at have en stationcar med 1,4 motor i forhold til 1,6 101 motor, som koster en del mere.

Vores behov er, at vi skal have en "husejer" trailer, altså en mindre med T750 tror jeg nok.

Vi er ikke interesserede i "Brian-motorer" og bilens størrelse er en afgørende faktor for os.

1,4 kan godt have det svært, hvis man kører fx. i Norge med stjele veje.

Larmer motoren mere med 1,4 i forhold til 1,6 hvis man fx. kører 140 km/t? Hvad med motorens holdbarhed?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja jeg kender ikke lige 1,4 motoren... Men har selv en 1,6 101Hk og den er fin fin, ikke noget brian over den 8 ventiler så i virkeligheden lidt gammeldags. Jeg kører ofte med en alm 500Kg trailer uden problemer.

Min bil er en Skoda Octavia stationcar så den er rimelig sammenlignelig.
Den vejer ca 1250 før den bliver læsset.

Jeg formoder at Golfen er nogenlunde med de samme data.

Og det er efter min mening en meget tung bil den den relativt lave ydelse..

Jeg har tidligere kørt citroen ZX 1,4 med 75 hk det var også fint nok, men her vejede min bil ca 925 kg..

Så udfra dette er jeg overbevist om at du vil blive lidt ked af den lavere ydelse og specielt hvis du skal på fjeldtur med traileren..

Hvis økonomien ikke passer til en golf stationcar 1,6 så vælg en octavia 1,6 stationcar ! Det er en fin fin bil. Se bare hvor mange der triller påvejene i det danske land. det gælder både som privat og som firmavogn.

Mit gæt er at du sparer mindst 20.000,- og har fået en 1,6 octavia med samme udstyr som for en 1,4 golf..

Bemærk også at den nye Golg 5 er på vej på markedet... altså er prisen på en brugt golf 4 hurtigt mindre end forventet... Det sker vist ved alle modelskifter ! uanset mærke..

MVH Njord
Jeg har ikke tænkt på at tage på fjeldtur med en trailer. Kun til haveaffald og lign. i forbindelse med huset.

Jeg har prøvekørt bilen (ulastet) og det virker ok - kørte 160 uden problemer.
HEJ

eFTER MIN MENING ER TOPFARTEN IKKE SPECIELT SIGENDE DA DET I LANGT HØJERE GRAD ER MELLEM ACCELERATIONER DER FOREKOMMER I HVERDAGEN, OVERHALINGER ETC. (ups der røg vist lige en "caps lock)

Men hvis du vil køre ret meget med læs på traileren eller køre med campingvogb etc så tror jeg motoren er for svag.

Men prøv begge i en goæf og prøv lige at se hos Skoda forhandleren hvad du kan få for den samme pose penge ?? Der er nok plads til en del udstyr eller en lavere ydelse på billånet.. Check også lige forsikringspriserne..

Venligst Njord 8)

MVH Njord
For at tage det sidste først - motorens holdbarhed skal du ikke være bange for. Moderne bilmotorer slides ikke i nær samme grad som de tidligere, dels grundet lavere tolerancer i fabrikationen, dels grundet indsprøjtningsanlæggene, der væsentligt nedsætter sliddet i forbindelse med koldstart. Du kan selvfølgelig være uheldig, men regn ikke med at skifte motor de næste 10-15 år.....;-)

Bilens gearing vil normalt være afpasset motorens kræfter - 1,4 kan sagtens trække en trailer. Jeg vil nærmere overveje, om bilen er stærk nok på landevejen fuldt læsset med kone, børn, hund og oppakning til tre ugers ferie (med tagboks)..... Derfor vil jeg råde dig til at prøve begge biler (bare find en anden forhandler at teste hos, hvis den udvalgte ikke lige har den ene model) og gerne med familien ombord. Det er meget et temperamentsspørgsmål og svært at råde om - og man skal jo muligvis leve længe med valget.....

Men jeg er enig men Njord - kig jer lidt omkring. Kan I ikke lide Skoda, hvad så med Seat? Toledoen er vanvittig billig pt. og et overflødighedshorn i bagageplads (næsten som Octavia), men fås ikke som stationcar.
Held og lykke med valget!

Mvh.

Jan R.
Det er ikke så nemt for mig at vælge om det skal være 1,4 eller >1,6

Fordele 1,4:
- Billigere forsikring/ejerafgift
- Prisen er rimelig (165.000/48.000 km/god stand)

Ulemper 1,4:
- Motor ikke skabt til tung last

Det er faktisk stort set kun en ulempe, hvis vi rejser på ferie hele familien plus fuld lastet bil. Det gør vi 1-2 gange om året.

Men til noget andet: Hvad vil det koste at skifte motoren ud med en større? Motoren skal være helt ny - så kan vi jo skifte motor, hvis kraosseriet er ok til den tid.

Men en fingerpeg kan være, at vi prøvekører bilen med hele familien og noget last - men så mistænker forhandleren at vi stikker af med bilen ;-) - nej spøg til side...
Annonce
Der er da formentlig ingen tvivl om, at begge motore nok skal holde de næste mange år.

Om du skal vælge 1,4 eller 1,6 er der jo mange overvejelser ud over anskaffelsesprisen.

Km/l
vægtafgift/grøn ejerafgift
forsikringspræmie

Herudover skal du også overveje, om det vil irritere dig, at køre med fuld læsset trailer og bilen ikke lige er sååååå rap. Der er ingen tvivl om, at der vil være forskel at mærke på 75 hk og 101 hk. Men sådan kan man jo blive ved, man kan også købe en 2,0 med ???hk som vil trække endnu bedre.

Skal det være en Golf??

Mvh
Lars
Tja, jeg er jo VW freak og derfor snæversynet biggrin

Vi skal vel bruge trailer 4 gange om året og kun i forbindelse med lossepladsen eller køb i byggemarkedet. Såeh..

1,4 kører 14,5 km/l (klasse B)
1,6 kører 12,5 km/l (klasse D)

Men vi vil prøve bilen med hele familien læsset plus lidt last for at få en fornemmelse ;-)
Jeg vil blot slutte af med at sige, at det endte med en 2,0 motor 115 HK 75.000 km - alu - sænket - metallak - årgang 2000: 171.000 kr. i VW-butik. :-)
Jamen tillykke med (Brian) bilen > alu/sænket/2,0/metallak :arrow: :lol:

Mvh
Jan L
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis