Flytning + tilslutning af vaskemaskine ved fyr

Hej

Jeg er ved at renovere vores bryggers og vil i den omgang gerne have flyttet vores vaskemaskine, har fundet en perfekt plads til den, hvor der både er vand og afløb, men spørgsmålet er bare om jeg må bruge den aftapningshane.......
Lige nu er der en slange på som går ned til påfyldning af radiator/ fyr, men den kan vel bare skrues af og vaskemaskinens på eller hvad?
Den streng den sidder på ender i varmtvandsbeholderen, inden aftapningshanen sidder noget jeg tror er et sikkerhedsaggregat....
Nogen der ved om det er sikkert at montere den der....?
(SE BILLEDE)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er udmærket at tage kold vand der. Det er meget sjældent at der skal påfyldes vand på fyret.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Dit billed giver ingen mening, men hvis det er påfyldning til fyret så er det jo rent vand og der skulle ikke være noget problem.
Som jeg kan se på billedet er det varmt vand ellers giver det ikke mening med pumpen?

it is better to burn out than to fade away
Den streng er ihvertfald tilsluttet indgangen til koldt vand på varmtvandsbeholderen, den streng lige ovenover er tilsluttet varm brugsvand ud, men der sidder ingen pumpe...
Er det ikke normalt at pumpe og sikkerhedsaggregat sidder på den kolde streng ind til varmtvandsbeholderen ??
Eller er det monteret forkert? :/
Det er en normal placering, og det er RENT vand du har der. Men ved nærmere eftertanke er det ikke helt kold vand. Din varmtvands cirkulation gør at vandet er varmet op, pumpen har haft det en tur rundt i huset. Du kan jo prøve at tappe noget op i en spand, med vandhanen lukket 1/2 op, for at efterligne vaskemaskinen der tager vand ind. Så kan du mærke temperaturen. Det er umiddelbart en fordel med lidt varmt vand, så sparer du lidt el til opvarmning af vandet i vaskemaskinen. Det giver så lidt ekstra udgift til varmt vand, da skylningerne også foregår med varm/lunken vand.
Er det ret meget over 30 grader kan du ikke bruge maskinen til uldvask f.eks.
Så må du have placeret en hane nede i nærheden af sikkerheds aggregat.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har lige prøvet at fylde en 10L spand, der viste temperaturen 17 grader, hvis pumpen er til varmvandcirkulation, hvorfor sidder den så på den kolde brugsvands streng?
Annonce
Det er så ok til at bruge til vaskemaskine. Vandet bliver koldt fordi du trækker væsentlig mere vand fra den kolde side, end cirkulationspumpen kan give. Altså får du mest kold vand i din spand/vaskemaskine. Det er en blanding af helt kold vand og så den tempererede vand du kan mærke på røret ved pumpen.
>hvorfor sidder den på den kolde . . . <
Den trækker jo vandet ude fra din sidste varmt vands hane i huset, sender det ind i vandvarmer, hvor det så kommer med i opvarmning. Sad den på varmtvands røret ville den cirkulerende vand ikke komme ind igennem vandvarmer, og den ville ret hurtig falde i temperatur.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tror jeg gør det så....

Tak for hjælpen....
Det er altså normalt ikke nødvendig med cirkulationspumpe på koldt vand - det burde vandværket kunne klare. Her er lidt om cirkulation på varmt brugsvand http://www.aquaunique.dk/Default.aspx?ID=52

Nu er det jo en installation i en ejendom du henviser til Frank Chr. hvor man har 3 tilslutninger til varmtvandsbeholder. Det er det man kalder installation med ladekreds.

 Den tilslutningsmåde som T5000 har og som jeg beskriver er den der er bruges i mindre installationer hvor der kun er 2 rør ind + ud i vvb. til brugsvand.
Så det er det varme vand der cirkuleres rundt. Det kolde vand bliver tilført (med vandværkets pumper) når man åbner en vandhane. (kold eller varm) Og det har ikke noget med cirkulation at gøre.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis