Havetraktor

Hej

Har en gammel jonesred havetraktor, når jeg vil sætte den i gear går den ud, nogle der har et diagram eller et forslag til hvilken kontakt jeg skal have kigget på?

T

Mvh

 

Thomas

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Mr. T på 12-03-2016 16:20
Hej

Har en gammel jonesred havetraktor, når jeg vil sætte den i gear går den ud, nogle der har et diagram eller et forslag til hvilken kontakt jeg skal have kigget på?

T

Du må sgi lette måsen og gå ud og få aflæst typenummeret, hvis du vil gøre dig håb om og få et diagram.    Og det vil også gø're det betydeligt nemmere at hjælpe dig.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Mr. T på 12-03-2016 19:45
Der er ikke noget nummer på den så det er ik så let..... Og lur mig om ik de stort set er ens i forhold til sikkerhedskredden

Tit og ofte sidder der en plade eller et klistermærke på enten chassiet eller konsoldet hvorpå sædet er monteret.

Det skal du nu ikke være så sikker på de er ens, tværtimod. 

Formoder den er med en 5-6 trins gearkasse. Og når du sætter maskinen i gear stopper motoren. Der sidder normalt en kontakt på kobling/bremsepedalen der forhindre startmotoren i og kunne aktiveres uden pedalen er aktiveret. Men den syntes så og være forbundet helt forkert hvis motoren stopper når pedalen slippes, eller ........................ 

Har maskinen nogensinde kunne kørt mens du har haft den ???

Og du har ikke rodet i ledningsnettet siden den kørte sidst ???

Det er stadig nemmest, når man kender typenummeret på "kalorius" så man kan Google noget frem.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja den kørte sidste år men fik problemet sidst på året, har ikke rodet med den, det begyndte bare ikke at virke..... Kontakten under pedalen har jeg luset uden om......der er 2 kontaktsæt på den, den ene blokere for der kommer gnist til tændrøret...... Så uden den køre den ikke. Men den anden driller mig lidt, fordi kortslutter jeg den går den ud

Mvh

 

Thomas

Ja den kørte sidste år men fik problemet sidst på året, har ikke rodet med den, det begyndte bare ikke at virke..... Kontakten under pedalen har jeg luset uden om......der er 2 kontaktsæt på den, den ene blokere for der kommer gnist til tændrøret...... Så uden den køre den ikke. Men den anden driller mig lidt, fordi kortslutter jeg den går den ud

Mvh

 

Thomas

Annonce
Den er de sorte ledninger der driller, har fundet nogle tegninger hvor det kan se ud som om det måske er sædekontakten...... Det kan jeg bare ikke helt forstå da den har været taget fra siden jeg fi den for 6 år siden

Mvh

 

Thomas

Skrevet af Mr. T på 12-03-2016 23:51
Ja den kørte sidste år men fik problemet sidst på året, har ikke rodet med den, det begyndte bare ikke at virke..... Kontakten under pedalen har jeg luset uden om......der er 2 kontaktsæt på den, den ene blokere for der kommer gnist til tændrøret...... Så uden den køre den ikke. Men den anden driller mig lidt, fordi kortslutter jeg den går den ud

Tja, det er praktisk taget umuligt og komme med noget ikke generelt uden og kende modellen, så man kan finde elektrisk diagram over kalorius. Bare det der er to kontakter ved siden af hinanden er ikke helt almindeligt  på en plænetraktor  !!!

Måske du burde tegne et elektrisk diagram selv over modellen og derved kunne regne ud hvad de forskellige switch'er sidder der for.

Men nu du nævner, du luser kontakten. Det er ikke alle kontakter der slutter når du trykker dem sammen, den kan også bryde i stedet, dvs. kontakten slutter i hvilestilling og afbryder når den trykkes sammen. Det kan du måle dig frem til med et ohmmeter eller et batteri og en prøvelampe. 

Ellers generelt se efter dårlige forbindelser (kabelsko) i elnettet, herunder også ledninger der er blevet trykket flade.  

Det her er desværre nok det eneste fornuftige, jeg kan skrive uden og have et diagram foran næsen.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det er 1 switch med 2 kontakter i (er uddannet elektriker) så er helt med på funktionen....... Ingen gnist på tændrøret hvis jeg ikke gør noget og gnist hvis jeg kortslutter hvid....... Når den er igang og jeg kortslutter sort så går den ud, det siger mig noget i retningen af feks sædekontakten som vil slutte sort til stel hvis man ikke sidder på den...... Det ville ihvertfald give mening at man skal sidde på maskinen for at må sætte den i gear

Mvh

 

Thomas

Skrevet af Mr. T på 13-03-2016 17:21
Det er 1 switch med 2 kontakter i (er uddannet elektriker) så er helt med på funktionen....... Ingen gnist på tændrøret hvis jeg ikke gør noget og gnist hvis jeg kortslutter hvid....... Når den er igang og jeg kortslutter sort så går den ud, det siger mig noget i retningen af feks sædekontakten som vil slutte sort til stel hvis man ikke sidder på den...... Det ville ihvertfald give mening at man skal sidde på maskinen for at må sætte den i gear

Ok elektrikker.  Så burde det være en smal sag og lave et diagram over switchkredsløbet, for derved kunne gennemskue funktionerne. Sådan går vi andre, ikke eluddannet, det når der mangles et diagram.

Og jeg kan ikke sidde her og følge hvid, sort og ??? farve på ledningsnettet. Du skal ikke forvente ledningernes farve har nogen speciel betydning som på AC installationer. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jo selvfølgelig kan jeg det, men seriøst så spurgte jeg efter et diagram netop for ikke at skulle skære beskyttelse og tape op på hele ledningsnettet, jeg har forstået at du ikke har et diagram så håber på andre har noget at byde ind med

Mvh

 

Thomas

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis