Lydisolerende væg mellem stue og soveværelse

Hej.

Jeg vil gerne have en lydisolerende væg mellem vores stue og soværelse. Væggen er lige nu (tynd) porebeton og man kan pt føre en samtale mellem stuen og soveværelset uden besvær :-)

Jeg har tænkt mig at lave væggen med gips eller fibergips i 2 lag. Som skelet vil jeg bruge nogle metalskinner med 4mm polyeten og metal stolper i højden. Da jeg alligevel skal lægge nyt gulv ville jeg sætte bundskinnen på strøerne. Gulvet er fra toppen 1" parket, strøer+75mm isolering, plast folie og så 10 cm beton. Topskinnen bliver sat fast på forskallingen i toppen.

Mine spørgsmål er:

1) Kan der være nogle problemer ved at sætte bundskinnen direkte på strøerne? Hvad er den bedste fremgangsmåde?

2) Kan det være nogle problemer vægtmæssigt som jeg skal være opmærksom på eller få undersøgt nærmere?

3) Er der andre ting jeg skal være opmærksom på før jeg går i gang med arbejdet?

Mvh.
Morten 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke har problemer med at væggen bliver lidt tykkerer så kan du jo klæbe Fermacell-plader direkte på betonen.
En plade Fermacell isolerer 50db og 2 plader gips 43db.

Hvis du alligevel skal rive det hele ned og lægge nyt gulv, så sæt skinnen fast på gulvet istedet. Efterlad et par millimeter imellem pladekant og gulv og også imod loft, her er det en god idé at bruge gummifuge for at lukke mere lyd ude.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Tak for rådet med Fermacell det undersøger jeg :-)

Når du skriver "så sæt skinnen fast på gulvet istedet" mener du så betonen eller parketgulvet? Hvis jeg skal sætte den fast på betonen må jeg afkorte strøerne men det burde vel også kunne lade sig gøre? (er ikke så meget inde i det under gulv plan endnu)
Jeg mener på parketgulvet. Det er uhyre meget nemmere at montere gulvet når der ikke er vægge tilstede

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Er vel ikke så godt og placere en væg ovenpå et flydende gulv?
Janus007 skrev den 12-03-2016 18:22:32

Hvis du ikke har problemer med at væggen bliver lidt tykkerer så kan du jo klæbe Fermacell-plader direkte på betonen.
En plade Fermacell isolerer 50db og 2 plader gips 43db.

Hvis du alligevel skal rive det hele ned og lægge nyt gulv, så sæt skinnen fast på gulvet istedet. Efterlad et par millimeter imellem pladekant og gulv og også imod loft, her er det en god idé at bruge gummifuge for at lukke mere lyd ude.

 Jeg har en væg af tynd gasbeton, som jeg gerne vil lydisolere mere. Kan man blot klæbe fibergips direkte på gasbeton og så opnå en mærkbar effekt? Troede man skulle bygge en forsatsvæg for at lyddæmpe nævneværdigt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis