Myford ml7 drejebænk

Hej alle jer drejebænks fans,jeg har købt en myford ml 7 drejebænk.Mit spørgsmål er om smøring af glidelejer i hoveddokken ,myford anbefaler en hydraulisk olie h32 nuto,jeg har ikke så meget forstand på olie så jeg har brugt en syntetisk olie ,som jeg bruger som motorolie til min bil er den ikke god nok,når den kan bruges til en højt ydende bilmotor?uden at vide det tror jeg ikke at tankstationer ligger inde med myford olie på forhånd tak


J.J.Larsen
Hej alle jer drejebænks fans,jeg har købt en... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Så har du en stigning 2, så spindlen er i mm, så den burde jo ligge omkring 10mm i diameter..
At den så ligger med en diameter på 9,5 skyldes nok, dels at gevind ofte ligger lidt under, samt den jo nok også er slidt lidt. (Eller Myford har lavet mm stigning, på en aksel med tomme mål)
Hvad er grunden til du vil udskifte spindlen?

 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens jeg vil ikke skifte min spindel ,den ser fin ud men møtrikken som er lavet af zink, tror jeg ,den er meget slidt ,så det kun er halvdelen der virker.Jeg kan købe dem i England hos myford, men jeg skal jo vide hvad jeg skal købe ,tommer eller mm .Hvad havde der stået på måleuret hvis det var et tomme gevind på forhånd tak VH Johnny

J.J.Larsen
Ja det er jo ofte møtrikken der slides..
Herligt med de gamle Engelske drejebænke, det er nemt at finde reservedele, og til rimelige priser.
Jeg har selv en gammel Boxford fra 1967...
Hvis det havde været en spindel med stigning i tommer..
Havde det eks, været 14 TPI, skal der 14 o/m til for at flytte måleuret 1"
Så 1 o/m ville give et udslag på 1,814 mm på uret (25,4 mm / 14 = 1,814 mm)

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens tak for dit hurtige svar,du er altid villig til at hjælpe novicer tak tak

J.J.Larsen
Hej jeg går ud fra at jeg kan skrive her.Jeg har købt en fire klo med induvidielle instilling af klørerne ,mit problem er at når den kører Tom,er den ude af balance,og min myford ryster rimelig meget.På bagsiden af kloen kan man se at afstøbningen ikke centrere med den ydre diameter,så der er mere støbe gods i den ene side,jeg går ud fra at det er problemet med ubalance.Når den er monteret løber den rimelig lige,den wobler ikke.Hvad gør i proffer ved sådan et problem,og hvordan afbalancerer i den altså firkloen?

J.J.Larsen
Annonce
Jeg har aldrig oplevet en klo var i ubalance, når alle klør sidder ens.
Så du må prøve om du kan få den afbalanceret, enten ved at fjerne noget materiale, eller skrue nogle afbalacererings klodser på.
Er den meget ude af balance, så spænd en aksel med pinolhuller op i kloen, og ret op så akslen løber, afmonter så kloen, og sæt den op mellem pinoler, så kan du afbalancere den statisk, det tror jeg er fint.
Du kan evt bruge magneter for at finde ud af hvor meget vægt det drejer sig om. Hvis den så stanser vilkårligt når du snore den rundt er den i balance.

Jeg har ofte måtte bruge balanceklodser, til emner der er i ubalance, men så har der somregel været i et opspændingsværktøj, hvor klodserne kunne skrues i.

Det er ofte sådan med ubalance at går man lidt ned, eller op i fart, ryster maskinen en del mindre, det er som om at en bestemt hastighed giver de værste rystelser, hvor det hele går i selvsving.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg vil prøve aksel med pinolhuller,jeg ved ikke om det er det mere støbegods som er i den ene side,om der gør det,eller det er kinamanden der ikke har sovet natten forinden.

J.J.Larsen
Jeg har prøvet det med akslen og pinol huller,jeg syntes at der er for meget modstand,det giver kun et meget lille udslag,hvor klo nr3 gerne vil i bund,og jeg har selvfølgelig ikke vold spændt med pinoldokken,jeg skulle måske skrue bænken fast til bordet,men jeg har nu ikke haft dette problem tidliger med min centrer patron,tak for hjælp

J.J.Larsen

Har du prøvet at give pinolerne lidt olie, og spænde den så løst, at kun oversiden af hullerne rører.
Og pinolhullerne skal gerne være så små som muligt, lav så de 60gr hvor pinolerne ligger til er meget smalt.
Men det er jo nok svært med den lille diameter kloen har.. Jeg har brugt det til større emner hvor det virkede fint.



Kan du komme til at spænde noget vægt på kloen, kan du også prøve dig frem, med at sætte vægt på, og så køre med maskinen, så kan du hurtigt se hvor det er galt, ved at flytte vægten rundt.
 


Vi prøver igen, i morgen --
Hej Johnny
Hvis du kan vente til efter den 6 januar når jeg kommer tilbage til Danmark kan jeg komme orbi og kigge på det for dig

Hold nallerne fra roterende dele

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis