Jeg synes at du skal tænke på, at det faktisk er en meget flot stenkant, som allerede har holdt i 40 år.
Desuden ere det en meget flot bevoksning af stedsegrønne planter. Det kunne ligne tuja.
Jeg synes at du bør tage tingene som 2 forskellige projekter, hvor du måske skal bevare det // forynge det så godt som muligt. Jeg TROR det vil være synd, at barbere det for meget ned.
Muren:
Det er en flot stensætning, specielt interessant at den holder 40 år, især hvis den ikke er støbt op med beton bagved. Det er da en god levetid for en stensætning.
Jeg vil foreslå, at du simpelthen retter den op, ved at tage 2-4 m ad gangen, og så vipper du stenene op (evt lidt trækiler), og propper/stamper lidt lerholdigt grus/tørbeton ind i mellemrummene, til den er kommet i facon. Du skal bare have en "rettesnor" foroven at arbejde ud fra.
Tørbeton skal du bare børste af stenes forside, så det ikke bliver grimt.. Så kan du fugte jorden bagved, så betonen lige når at hærde.
Prøv dig frem med et stykke på 2-5 meter først, til du finder fidusen.
Det kan godt lade sig gøre. Jeg tror det er forsøget værd.
Planterne:
Jeg vil foreslå at du i første omgang laver en "følsom beskæring" fra siden. En del stedsegrønne planter tåler fint, at blive beskåret -
Hvad mener jeg med "Følsom beskæring"? = du kan "tynde" i grenene, så der altid bliver grønne sidegrene tilbage - OG hvis du sørger for ikke at gå længere ind, end at der stadigvær er en del grønt tilbage, så ser det stadigvæk pænt ud.
Den kommer til at blive noget mere "luftig" men det vokser ret hurtigt til igen.
2. år eller 3. år, kan du måske beskære lidt længere ind igen.
Jge vil altså også fremhæve at du ikke skal klippe det som en hæk - men "klip ind" så der altid er grønne sidegrene tilbage - og så de forskellige planter holder deres facon - hvis det er muligt.
Ja det er bare mit bud - jeg har sådan en stor stedsegrøn plante (Kinesisk ene, tror jeg), som bliver "tyndet" på den måde hvert 3. år - det er fint.
MVH A
Det vil være interessant at se billeder fra "undervejs" og "efter"