Udregning af trappe

Hej

Jeg forsøger at planlægge en ny trappe.

Det bliver en kvsrtsvings med repo.

Hvordan fordeler jeg mellem den første og anden del af trappen.

Og hvordan regner jeg ud hvor meget trappen fylder i længden?

Det jo nemt nok at få trappe formlen til at gå op, når man kun tilgodeser etagehøjden.

Men ek. 12 trin med stigning på 16 cm og grund på 31, hvad fylder de i længden?

Tak 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det er en lige trappe så fylder den jo 12 x 31 cm i altså 372 cm. (Trinene kan godt være mere end 31 cm, hvis forkanten går lidt ud over bagkanten af den underliggende).
Er det en kvartsvingstrappe har den i princippet samme længde. Den længde gælder i gang linjen, som regnes som midten af trappen dog maks. 50 cm fra håndlisten.
Så kommer det jo an på hvor meget plads du har til trappen, og hvor bred din trappe skal være.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

dobb.post


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg fandt også lige denne trappeberegner, der skal du vælge din trappe, og sætte forskellige givne mål ind.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej
Tak for et godt svar.
Jeg var ikke klar over man blot kunne regne alle grundene sammen, for at få længden af trappem.
Jeg syntes dog det er lidt kompliceret at få det til at gå op.
Trappen skal jo være godt at gå på, men samtdig vil jeg jo gerne at trappehullet skal være så lille som muligt.
Det er sådan at GRUND netop betyder hvor langt din trappe skal gå ud i rummet. Altså fra for kant trin til den lodrette line op til næste forkant. Det er der hvor 2 x grund + 1 stigning helst skal give tæt på 63 cm. Der er lige en finte med øverste og nederste trin. Har du 12 trin, bliver sidste trin jo selve gulvet du træder ned på. Og så skal den ikke regnes med i trappeløbet. så en lille rettelse trappen fylder (12-1) x 31 = 341cm Efter at jeg havde svaret så jeg at du skriver >kvartsving MED repos< Så gælder det faktisk ikke igen, fordi ved repos taler man om 1 afsats i trappens bredde på begge ledder, men den giver også 1 trin nedad. Så jeg vil tro at det bliver ((12 - 2) x 31 ) + bredde = ca. 400 cm.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis