rep af fribord

hvem ved noget om fonyelse af fribord med gelcoat - topcoat jeg er ved at slibe maling af og hvad så er der nogen der ved hvor man køber materialer


sejler
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo også male det, bla. Hempel laver spec. produkter til formålet.
Har set mange rose Biltemas bådmaling, om det er fordi det er godt, eller billigt, ved jeg ikke har aldrig selv brugt det...

Hvis du bruger topcoate bliver det ikke blankt (så skal du vandslibe og polere efterfølgende)
Her kan du købe topcoate mv.
http://www.århusimport.dk/shop/glasfiberprodukter-3s1.html

Vi prøver igen, i morgen --
Personligt ville jeg vælge tokomponent PU-maling.

OBS nymaling af fribord er lidt som at lakere bil - det er svært at lave helt pænt.
Vejret skal være tilpas lunt, helst ikke for meget vind - IKKE direkte sol, for så tører det ud alt for hurtigt og du laver striber i "det gamle" -----og ruller - fortynding osv skal være det rigtige.
Det kunne være en god ide, at lave en prøvemaling på 1 kvm af både først - bare så du er sikker på at det hele fungerer. Så skal du lige matslibe det areal inden "den rigtige omgang". Få eventuelt en hjælper, så I kan nå det hele på een dag.

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
De fleste marine forretninger sælger gelcoat, det er bare lige at ramme den rigtige farve, et farvekort vil gøre en stor forskel, hvis du ikke kender nummeret i forvejen.
Slib gelcoaten af/ned, gerne så der er "kanter" den nye gelcoat kan binde i.
Bland gelcoaten med ca. 2% voksopløsning og 2% hærder (voksen gør at det er til at slibe i.
Slib forsigtig ned med korn 150 og dernæst med vandslibepapir korn 2000.....så er det ellers bare at polere efter.
Pas på når du sliber gelcoaten, det lyder nemmere end det er! Små cirkelbevægelser, uden at trykke for meget. Øg efterhånden cirkelbevægelserne så kanterne bliver "glattet"
De fleste marine forretninger sælger gelcoat, det er bare lige at ramme den rigtige farve, et farvekort vil gøre en stor forskel, hvis du ikke kender nummeret i forvejen.
Slib gelcoaten af/ned, gerne så der er "kanter" den nye gelcoat kan binde i.
"Mal" den nye gelcoat på, muligvis af to omgange, så du får en lille forhøjning.
Bland gelcoaten med ca. 2% voksopløsning og 2% hærder (voksen gør at det er til at slibe i.
Slib forsigtig ned med korn 150 og dernæst med vandslibepapir korn 2000.....så er det ellers bare at polere efter.
Pas på når du sliber gelcoaten, det lyder nemmere end det er! Små cirkelbevægelser, uden at trykke for meget. Øg efterhånden cirkelbevægelserne så kanterne bliver "glattet"
Man tilsætte voks i sidste lag gelcoate, ellers hærdet det ikke ortenligt op (gelcoate hærder kun i anarobe omgivelser, voksen trækker til overfladen og laver en ilt barriere)

Topcoate, er Gelcoate med voks....

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej Jens - undskyld at jeg kommenterer din forklaring, som jo ganske rigtigt forklarer hvordan voksen virker i gelcoaten.
Voksen tilsættes for at det skal hærde ordentligt op i det sidste og yderste lag topcoat - voksen tilsættes IKKE for at man lettere kan slibe i det.

Ikke for at nørde for meget i det, men den korrekte sammenhæg er: Voksen sørger for at stoffet "styren" ikke fordamper fra overfladen, hvorved at hele laget kan hædre helt op. Hvis styrenen fordamper, så mangler en "byggeklods" i den kemiske proces - og det bliver ved med at være noget fedtet nas i overfladen. Styren er et meget flygtigt stof = letfordampeligt, - det damper meget hurtigt af fra det yderste lag. Styren er også det som giver problemer med hjerneskader.
Det med det "anaerobe" er ikke den rigtige forklaring - man kunne sige tværtimod - idet man tilsætter hærderen plander man et kraftigt iltningsmiddel (peroxid) ind i blandingen - så der er ikke noget med at det skal være iltfrit.

Men det er jo en detalje som ikke ændrer på hvordan man skal bruge materialerne. Jeg håber at du vil tage pænt imod min forklaring.

MVH A


To ulykker kommer sjældent alene.
Jan; beklager dit spørgsmål ender i tekniske forklaringer om virkningen af gelcoat. jeg håber du kunne bruge lidt af det jeg skrev, som er baseret på min erfaring herunder hvad jeg har erfaret voksen betyder!

Ellida; beklager meget vores forklaring ikke var så teknisk korrekt at kunne forvirre trådstarteren totalt. Ligeledes at MIN erfaring er at det stadig er nemmere at slibe i når der er voks i gelcoaten.

Svarer ikke yderligere på tråden da der er rigelig med kloge tekniske hoveder!
Skrevet af Ellida på 02-04-2016 12:02

Hej Jens - undskyld at jeg kommenterer din forklaring, som jo ganske rigtigt forklarer hvordan voksen virker i gelcoaten.
Voksen tilsættes for at det skal hærde ordentligt op i det sidste og yderste lag topcoat - voksen tilsættes IKKE for at man lettere kan slibe i det.

Ikke for at nørde for meget i det, men den korrekte sammenhæg er: Voksen sørger for at stoffet "styren" ikke fordamper fra overfladen, hvorved at hele laget kan hædre helt op. Hvis styrenen fordamper, så mangler en "byggeklods" i den kemiske proces - og det bliver ved med at være noget fedtet nas i overfladen. Styren er et meget flygtigt stof = letfordampeligt, - det damper meget hurtigt af fra det yderste lag. Styren er også det som giver problemer med hjerneskader.
Det med det "anaerobe" er ikke den rigtige forklaring - man kunne sige tværtimod - idet man tilsætter hærderen plander man et kraftigt iltningsmiddel (peroxid) ind i blandingen - så der er ikke noget med at det skal være iltfrit.

Men det er jo en detalje som ikke ændrer på hvordan man skal bruge materialerne. Jeg håber at du vil tage pænt imod min forklaring.

MVH A

 

 

Din forklaring giver ikke rigtig nogen mening..

Styren er jo et opløsningsmiddel der også bruges i polyester, som jo som bekendt hærder fortrinligt uden voks.

 

"Sakset fra den store Danske"

gelcoat, (eng., af gel og coat 'frakke, lag, hinde', speciel umættet polyester, der benyttes som første lag ved fremstilling af glasfiberarmeret umættet polyester (GUP). Gelcoaten påføres direkte på formen, og derpå opbygges lagvis polyester og glasfiber indtil den ønskede tykkelse. Gelcoat er en pigmenteret polyester med særlig god finish og modstandsdygtighed mod klimatiske og fysiske påvirkninger, kemikalier og fugt. I hærdet tilstand kan den give produktet farve og glans og beskytte den underliggende glasfiberarmering mod nedbrydning. Gelcoat er flydende før hærdning, men mere tiksotrop end andre polyestre, så den kan påføres på glatte flader inden ilægning af armering i ret tykke lag og uden at løbe. Opbygningen af GUP afsluttes med en speciel type gelcoat (topcoat), ofte tilsat voks. Voksen lægger sig i topcoatens overflade og beskytter under hærdningen mod luftens ilt, der ellers hindrer polyester i at hærde hårdt, klæbefrit og lugtfrit. Bindemidlet i gelcoat kan typisk bestå af polyisoftalsyreestere fortyndet med styren. Gelcoat hærder ved stuetemperatur eller varmt under indvirkning af initiator (peroxider) og accelerator (metalsalte, fx cobaltoctoat).

 

 

 


Vi prøver igen, i morgen --

Hej Jens

A: Store Danske skriver vist noget som de ikke har forstand på -det ikke er korrekt. De ved ikke nok om Kemi.
B: Styren er et opløsningsmiddel. Det indgår i den kemiske proces. Netop derfor, så er det skidt, hvis det damper væk fra overfladen.
Gelcoat og topcoat og polyester er jo det samme - forskellen er farve-pigment og evt voks. De hærder alle sammen ved at styren indgår i processen. Derfor må styren ikke dampe væk fra overfladen.
Polyester har ikke voks, men hærder fint - dog, så er det også gerne fedtet den første tid - Tja - det lyder måske ikke så logisk - det kan jeg godt se.

Det er også logisk, at med voks, bliver det lettere at slibe, fordi det hærder helt op - uden fedtet overflade, som eller "klotter sandpapiret til".
Men Jeg beklager overfor Jan og jer andre, hvis jeg har ført hans spørgsmål på afveje.


MVH A


To ulykker kommer sjældent alene.

Nu prøver jeg at gøre det godt igen, med en PRAKTISK DIMS til Vandslibepapiret:

Det er nemt at få alt vandslibepapiret til at flyde i en rodet bunke - og så forsvinder fidusen hurtigt - fidusen med at bruge grovt->>> finere og finere; Fidusen forsvinder, fordi man bruger det forkerte og bliver irriteret når man ikke kan finde korn 600 og det sjove forsvinder...

Se billedet - og se hvordan du holder styr på alt vandslibepapiret.


Og det ER faktisk meget effektivt til at lave en super flot overflade med vandslibepapir. 
MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også