Solvarme + Varmepumpe

Hejsa

Jeg går og gør mig tanker omkring etablering af nyt badeværelse samt entre. I den forbindelse tænker jeg også min fremtidige opvarmning ind. Jeg har i øjeblikket en entre der kun får opvarmning fra en lille radiator i et tilstødende rum, samt et badeværelse der er opvarmet via el-gulvvarme. Planen er at slå det gamle badeværelse sammen med rummet med radiator, så det nye badeværelse bliver på cirka 11 m2. Så vil jeg etablere vandbåret gulvvarme både i badeværelset og entreen. Jeg har et gammelt oliefyr, som nok er oprindelig fra 60-erne med en brænder fra 90-erne. 

Jeg kunne godt tænke mig en mere grøn og økonomisk løsning, derfor har jeg tanker om at kombinere solvarme + supplering med en luft-vand varmepumpe. Det må give en både grøn og billig opvarmning. Har fundet følgende anlæg fra Sonnenkraft, som netop giver denne løsning. 
http://www.sonnenkraft.dk/bolig/losninger/solvarmepumpe/

Hvad tænker i om denne løsning, og kunne der eventuelt være andre muligheder? Kender i til Sonnenkraft eller skal man hellere kigge på andre leverandører? Her virker det til at systemet er bygget til at køre sammen og det tiltaler mig, i forhold til hvis man selv skal til at sammensætte et anlæg af forskellige leverandører.

 

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Husk at varmepumpe har bedst virkningsgrad, når du kun har brug for vand ved lav temperatur. Altså fint til gulvvarme.

Men du skrive ikke noget om hele din boligs varmeforbrug - det er jo helheden som du skal planlægge efter - ikke kun en entre og et bad alene?

Det bør du nok forklare mere om - ellers kan folk ikke hjælpe dig.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Det er typisk hus fra 60-erne. Huset er 1½ plan, hvor der på 1. salen ikke er installeret centralvarme. Der var elvarmepaneler, men har investeret i en luft/luft varmepumpe til opvarmning af førstesalen. Grundplanet er cirka 95 m2.
Kan du så ikke sørge for at der cirkulerer noget varm luft fra den "varme" etage til den anden. Et ventilations-rør / lille blæser?
Du har jo et varmesystem - du skal vel ikke have to systemer hvis det kan undgås.
Jeg tror bestemt du skal gå i tænkeboks for at holde systemet så enkelt som muligt - og dermed mener jeg også billigt i anlæg og drift.
MVH A


To ulykker kommer sjældent alene.
Men det må ihvertfald være en god ide at få udskiftet det gamle oliefyr og finde en anden løsning. Og hvis jeg ikke skal køre oliefyr, så skal jeg jo også have noget varm vand til sommer. Der må solvarmen jo alt andet lige være den billigste løsning på det. Så derfor jeg tænkte på kombinationen af solvarme og varmepumpe. Så kan jeg jo altid supplere med den luft/luft pumpe jeg har, hvis det skulle blive nødvendigt i vinterhalvåret.
Må jeg forslå pillefyr eller vandbåren pilleovn evt. kombineret med et solfangeranlæg.
Annonce
jeg kan i hverfald oplyse dig at solvarme giver tæt på ingen ting om vinteren, solvarme kan dermod bruges til opvarmning halvdelen af året og til dit brugsvand i samme periode.
en stor vvb er en nødvendighed. jeg har 300 liter i sommerhus, hvilket rækker. i de fleste situationer.t tilhelårshus vil jeg mene man skal sikre at somfangere har så stor størrelse at de hurtigt varmer de 300 liter op.
jeg har blot 3m2 solfanger og vil tro man skal bruge 6m2 istedet og det SKAL være vacum fangere da de så bedre kan give varme i yder perioderne.
Ville være rart med flere input i denne snak.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis