Texas Futura 2002 går ujævnt / går i stå

Hej.

Jeg har købt en brugt Texas Fuitura 2002 fræser / fejemaskine med en Kawasaki FA 210 motor.

Da jeg var ude og kigge på den, gik den fint i motoren, men efter jeg har fået den hjem og skulle igang med at fræse, er den begyndt at gå meget ujævnt i motoren, og når den har fræset 5-6m går den i stå. Jeg kan sagtens starte den igen, men det samme sker hver gang: den går ujævnt og går til sidst i stå.

Jeg kan se at gasspjældet hele tiden står og åbner og lukker, men kan ikke gennemskue hvad det er der får det til at ske.

Jeg har taget luftfileret af, da det viste sig at være vådt. Og da jeg ved at et vådt filter gør at der ikke kan trækkes luft igennem, troede jeg at det var det. Men det gør ingen forskel. Og, ja: Der er benzin på 

 

Nogle kvalificerede inputs til hvad der kan være årsagen???

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Min første tanke er et stoppet benzinfilter. Tag slangen af på karburatoren, den skal kunne give en kopfuld i minuttet hvis filteret er ok.

Ellers er der en grundig karburatorrensning tilbage, herunder tjek på om svømmeren kan bevæge sig uhindret.  

Pøj pøj med fejlfindingen. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Begrænsning i brænstof tilførslen
forkert blanding af brændstof (f.eks. skal der måske to-takt olie i, sjældent men sker)
Benzinen i tanken er for gammel, så det har mistet oktan-værdi, og derfor er svært at antænde når der er last på motoren.

 

Hej.
Leif: Som jeg ser det, er der ingen slange mellem tank og kaburator. Karburatoren er monteret direkte ovenpå tanken. Og der er dermed heller ikke et benzinfilter, som der ofte sidder på brændstofslangen.
Steensen: Skal jeg forstå det sådan, at selvom det er en 4-takts motor, så kan det være at der skal 2-takts olie i?
Det kunne godt være pga. benzinens alder. Jeg prøver at skifte.
Skrevet af Morten Kjeldsen på 10-03-2016 10:44
Hej.
Leif: Som jeg ser det, er der ingen slange mellem tank og kaburator. Karburatoren er monteret direkte ovenpå tanken. Og der er dermed heller ikke et benzinfilter, som der ofte sidder på brændstofslangen.
 

Nååå ok, det er en en Kavazaki lav-lavprismotor der sidder på vidunderet. 

Nede i tanken sidder der så et plastic/messingfilter.  

Der sidder en membram i karburatoren, den kan være defekt men måske en forsigtig afrensning kan være nok. Så du kommer formodentelig ikke uden om en grundig karburatorrensning. 

Steenssen: Det burde være barnelærdom at man ikke kommer totaktsolie i benzinen på en firtaktsmotor. Hwass tænker du dog på. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja, ja. Jeg skrev jo at det var en Kawasaki FA 210 :-)
Nå, men jeg må jo igang med de små pølsefingre.
Annonce
Skrevet af Nitter på 10-03-2016 12:36

Nååå ok, det er en en Kavazaki lav-lavprismotor der sidder på vidunderet. 

Nede i tanken sidder der så et plastic/messingfilter.  

Der sidder en membram i karburatoren, den kan være defekt men måske en forsigtig afrensning kan være nok. Så du kommer formodentelig ikke uden om en grundig karburatorrensning. 

Steenssen: Det burde være barnelærdom at man ikke kommer totaktsolie i benzinen på en firtaktsmotor. Hwass tænker du dog på. 

 

 

Jeg tænker på at visse "skrot dynger" af forbrændings motorer kører som 2-takts, så som visse modeller af motorsave, busk-rydere, etc.

Der er ingen steder angivet i opretters indlæg at det er en 4-takter, oog jeg har ikke sat mig ind i modellens "egenskaber" da det var et hurtigt svar jeg lige kastede op.

MEn måske trådstarter kan have gavn af manualen

 


 

Hej.
Nå, men så fik jeg skilt karburator og tank ad. Og renset alt inkl. tanken. Der var rigtig meget skidt i. Og det hjalp også noget. Men det er stadig ikke rigtig godt. Motoren går mere jævnt nu, men periodisk hakker den stadig og ender stadig med at gå i stå ind imellem. Ved lave omdrejninger mangler den også en del trækkraft.
Jeg kan se, at der sidder en regulering der konstant regulerer på gasspjældet, og mener, at jeg har læst et sted, at denne regulering er styret af trykket på motorolien. Umiddelbart virker det som om, at den ikke rigtig kan finde ud af det. Kan det være forkert oliestand, dårlig/slidt olie eller forkert olietype, eller evt. alle 3 ting?
Skrevet af Morten Kjeldsen på 15-03-2016 09:00
Hej.
Nå, men så fik jeg skilt karburator og tank ad. Og renset alt inkl. tanken. Der var rigtig meget skidt i. Og det hjalp også noget. Men det er stadig ikke rigtig godt. Motoren går mere jævnt nu, men periodisk hakker den stadig og ender stadig med at gå i stå ind imellem. Ved lave omdrejninger mangler den også en del trækkraft.
Jeg kan se, at der sidder en regulering der konstant regulerer på gasspjældet, og mener, at jeg har læst et sted, at denne regulering er styret af trykket på motorolien. Umiddelbart virker det som om, at den ikke rigtig kan finde ud af det. Kan det være forkert oliestand, dårlig/slidt olie eller forkert olietype, eller evt. alle 3 ting?

Håber da for din motors ve og vel, du ikke kan finde på og køre med en forkert oliestand eller olietype på din motor. Skift lige olien når du er i gang, den har sikkert trængt i mange år.  

Normalt når den slags motore går som beskrevet, er det på grund af fejl på de tre fjedre der sidder og hiver i gasspjældet. Enten er de påsat forkert, eller mere sansynligt, er de trukket for lange. Men tjeck også at både gasspjæld og giveren i krumtaphuset går frit og ubesværet.

Pøj pøj.  

PS. Der er sikkert heller ikke noget forgjort ved at ofre et nyt tændrør samt luftfilter på motoren, når du alligevel er ude og handle.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif.
Nu er det jo en maskine jeg har overtaget, så hvilken olietype der er på den, ved jeg af gode grunde ikke. Men jeg har købt ny olie af den rigtige type.
Det jeg kan se når jeg tager begge olle-propper af, og maskinen i øvrigt står vandret er, at oliestanden virker meget høj, og olien er mærkelig grumset. Ikke kulsort som normalt. Det virker, måske, lidt som om, at sælger har efterfyldt ny olie på en dårlig olie.
Luftfilteret har jeg skiftet. Det gamle var nærmest gået i opløsning.
Som jeg ser det, går både giver og spjæld frit og ubesværet.

Jeg prøver at skifte olien, og ser hvad der sker.
Skrevet af Morten Kjeldsen på 15-03-2016 10:35
Hej Leif.
Nu er det jo en maskine jeg har overtaget, så hvilken olietype der er på den, ved jeg af gode grunde ikke. Men jeg har købt ny olie af den rigtige type.
Det jeg kan se når jeg tager begge olle-propper af, og maskinen i øvrigt står vandret er, at oliestanden virker meget høj, og olien er mærkelig grumset. Ikke kulsort som normalt. Det virker, måske, lidt som om, at sælger har efterfyldt ny olie på en dårlig olie.
Luftfilteret har jeg skiftet. Det gamle var nærmest gået i opløsning.
Som jeg ser det, går både giver og spjæld frit og ubesværet.

Jeg prøver at skifte olien, og ser hvad der sker.

Olien er nok fyldt med kondensvand. Husker jeg ikke rent galt, er mængden 0,6 liter. Der er formodentelig en oliepind i bunden af den ene af propperne. Der må olien ikke stå højere end til den øverste streg når motoren stor vandret.  

Prøv og se om motoren ikke vil opføre sig eksemplarisk med ny olie i den rette mængde.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis