fra havebassin til sandkasse

I min nye have er der to havedamme, den ene ligger lidt højere end den anden, og når vandstAnden er høj, kan vandet løbe fra den øverste dam til den nederste og videre i et lille vandløb i haven.

Det hele er beklædt med plastik, og er skulle være et automatisk opfyldningssystem koblet på et vandrør i nærheden, som er gravet ned i jorden..vandet står dog ret lavt, så jeg ved ikke om det virker.

Nu vil jeg gerne lave sandkasser til mine børn i de to ddamme. Det må meget gerne være sådan at man også kan bruge renden, hvis man nu vil lege med vand / mudder

Skal jeg fjerne plAtikken? Gøre noget ved vandsystemer? Andet jeg skal tænke på?

Mvh tina
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Taina

Du kunne evt bare fylde sand i de to bassiner - og så har du sandkasser - MEN mon ikke det bliver en meget våd fornøjelse. Der vil jo være vand/sand undtaget i en meget tør sommer.

Jeg tror at du skal lave et hul i bunden af plastikken - ca 20x20 cm så vandet dræner ud. Plastikken beskytter jo lidt mod at jord/sand bliver blandet. Eller tage al plastikken ud, og forære til en havedams-interesseret nabo.

Hvis du vil have en sandkasse som er endnu mere tør, skal det måske laves i en kasse højere end jorden, så alt regnvand hurtigt løber væk - men så er vi jo henne ved en helt ny sandkasse.

OBS Børn elsker : vand, sand - træklodser - kasser som kan stables - to-tre paller skruet sammen så man hurtigt får en hule/butik/hus med et tæppe over.
Også mange forskellige stykker plastic-rør som bliver savet skråt af i enden er super. Børnene sætter rørene sammen i lange rækker og finder ud af hvordan vandet løber. Du kan bruge diverse stumper fra en VVS-forretning - måske kan du få nogen stumper gratis.

Et svingtov og en hængekøje er også fantastisk. Og en bålplads - gerne hævet 30 cm over jorden så ungerne ikke skvatter NED i bålet, HVIS de nu skulle falde - du kan lave mad og popcorn til ungerne derude - også i frostvejr, hvis det skal være - de elsker det.

PøjPøj A.
 


To ulykker kommer sjældent alene.
Hej Ellida

Tusind tak for dit gode svar :-) Jeg tror, det bliver med hul i plastikken - jeg har nemlig en lukke tsandkasse nu, og den er lidt et hyr, når den er kommet til at stå åben i regnvejr :-) Og faktisk tror jeg, at det bliver perfekt, for der er to damme, en høj og en lav - så mon der ikke bliver en med tørt sand og en med mere fugtigt sand? Så kan barylerne jo ligesom vælge, hvad de har brug for til dagens projekt ;-)

mvh. tina
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis