''Lyn'' fundament til skur - nogen ideer

Hej Alle

Jeg er kommet til at købe en ''hytte'' på 7 m2 ish. Nu er udfordringen at jeg skal have det flyttet hjem inden ugens udløb, da de/sælgerne skal bruge deres værksted til nye projekter.

Det betyder at jeg ikke kan nå at lave et lækkert hævet punkt fundament som tænkt. Mest pga. tørretid på beton og det forhold at vi stadig har lidt frost.  

Jeg tænker derfor at lægge fliser på området hvor skuret skal stå. (har det på lager )

Når fliserne er lagt vil jeg købe nogle 10x10 imprægnerede stolper og lave en ramme som skrues  ned i fliserne med vinkelbeslag. Stolperne vil jeg lægge ovenpå tagpap for at begrænse fugten lidt. 

Er det fremgangsmåden til ''lyn'' fundamentet og vil stolperne ''holde'' ?

Evt. andre ideer? 

 

vh . Murat

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med tagpap menes selvfølgelig murpap
Erdet ikke tosset at bruge recurser på at lave noget halvt?

Få fat på X antal paller (kan ofte hentes gratis diverse steder, i mange "gives væk" grupper på FB), og smid skuret midlertidigt på dem, ind til frosten er væk, så du kan lave dit oprindelige "projekt" på rette vis.

Men til trods for nattefrosten "kommer og går", kan du godt støbe dine fundamenter alligevel, bare husk at ligge isolering hen over dem imens de tørrer, så den exotherme process ikke bliver kølet for hurtigt ned.

 

Hej Murat

Jeg tror ikke at der sker alverden ved at du bare lægger bjælkerne direkte på fliserne, burtset fra at de rådner noget hurtigere, end hvis det er hævet lidt op på et eller andet. Uanset tagpap, så vil de blive våde.

En anden vigtig ting: Tænk på stormvejr - dit skur skal være forankret ned i jorden. Så det ikke blæser ad H. til i storm. Så skal du jo næsten alligevel lave nogen små fundament-klodser. Eller også skal du forankre til en nedgravet bjælke eller for eksempel en stabel fliser.
Billedet - Et eksempel på forankring på et meget lille materiale-skur, kan du se her: Der går et patentbånd ned under fliserne nogen steder. Stakken af fliser er kun 40 cm.

mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Hermed en update, løsningen blev som følger:

1: græslag fjernet og et område lidt større end fundamentet planet med stabilgrus.
2: gamle fliser på 50x50 fra indkørsel lagt i en rektangel (under der hvor hytten skulle stå, samt foran som terrasse)
3: i midten (mellem fliserne) under skuret blev jorden fjernet og afdækket med tyk plastik, så der kom en slags ''krybekælder'' under/ for ventilation.
4: Derefter er ramme af imprægnerede stolper 10x10 cm lavet og skruet ovenpå fliserne for derefter at placere skuret ovenpå. Skuret er også blevet skruet fast i rammen.

5: rundt om fliserne er lagt halvstore sten ''fundet'' haven
6: SLUT

Regner med at det nok skal blive stående, da det stor i læ af dels plankevæk og 3 meter bøgehæk

Hej Murat

Dte lyder ganske fornuftigt - og ikke alt for over-teknisk-kompliceret-agtigt.

Tænk lige på HVOR meget vægt som skuret er "forankret" til - der skal jo være så tilpas meget vægt som skuret er fæstnet til, så det ikke flyver ad H til i storm.
Stormvejr kan sagtens løfte en hytte langt væk. Lufthvirvlerne skaber vildt meget sug.

Eventuelt kunne du lave et "jordanker" i hvert hjørne:
Tag en trykimprægneret bjælke ca 50 cm lang, læg patentbånd omkring den på midten, grav den ned i ca 60 cm dybde. Stamp jorden ovenover.Patentbåndet skal naturligvis strammes opad og skrues godt fast i hytten.

Så kan hvert jordanker formodentligt holde til et træk // løft op på ca 2-4oo kg.
Det synes jeg ville være en god "investering" - og så behøver du jo ikke at skrue fast i samtlige havefliserne.

Om Jordanker - Elværkerne bruger det til barduner - det er forbløffende så meget det kan holde. Entreprenører bruger det til sikring af spunsvægge mv. Jo længere det bliver gravet ned, jo mere kan det holde. Jeg har selv brugt det i bunden af et Rebstige-system i et klatre-træ-system, til at holde på plads forneden.
MVH A


To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis