Træ flis - Hvad kan det bruges til?

Som overskriften siger: Træflis - hvad kan det bruges til?

Jeg har en lille hobby virksomhed med træfældning, og jeg forventer fremover at hugge alt gren affald til træflis. Problemet er at jeg skal betale for at komme af med det på den kommunale genbrugsplads og det kan simpelthen ikke passe, når jeg ser hvordan bla. kommunen producere flis i enorme mængder, der ligger i bjerge og bliver kørt rundt i lastbiler.

Det er nyfældet træflis det drejer sig om, så jeg kan ikke forstille mig at det er meget værd til fyring. Der skal formegentlig bruges mere energi på at tørre det, end selve fliset efterfølgende kan afgive i forbindelse med afbrænding.
Jeg har heller ikke mulighed for at opbevare det, og på sigt sælge det til have ejere.

Jeg har tænkt på at høre en landmand, om det måske er noget han kan bruge. Bare for at komme af med det.

Viden og gode ideer modtages gerne 😀

Mvh
Dennis
Som overskriften siger: Træflis - hvad kan det... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Steensen: Jeg troede du henviste til at jeg skulle tale med Modtageren om hvor meget jeg producere årligt. Jeg kan ikke sætte et tal på det, da det er en hobby virksomhed, så det er meget svingende hvor meget der er at lave, og det er sæson betonet arbejde. Jeg har endnu ikke købt en flishugger, og har derfor ingen erfaring med hvilken mængde den producere.
Men det er en lille side beskæftigelse, og det vil blive et trailer læs i ny og næ i vinter halvåret.

Mig bekendt, får man fradrag i betalingen af sit flis når vandprocenten er over 35. Det gør bla. at de lettere træsorter som pil, poppel og hyld er knap så god en forretning som nogle vil fortælle, idet de træsorter kræver lagringsforhold under tag og fast underlag for at kunne komme ned på de 35% i vandindhold. 

Skal man lave fyringsklart flis til en stoker, bør træet ligge en sæson før det hugges, hvilket ikke kan lade sig gøre her som jeg forstår det.

Men ellers spreder jeg normalt flisen ud over bede, under hækken eller på marken hvis det skal hugges til bortskafning. Man skal lige huske på det er ret begrændet hvor meget flis afskær med en "start diameter" under 10 cm giver. Folk er normalt helt med på den ordning når den koster kr. 0  i bortskafning og samtidig kan hindre lidt ukrut i og vokse. Men vi er jo også Jyder, her på hovedlandet.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der på ingen måde tale og nyfældet træ som flises, fjernevarme forsyningerne vil ikke have vådt træ, da det vil pakke og ødelægge deres indfyringssluse, så de ser helst omkring 20 % vand.

Hilsen den tidligere flishugger reparatør

Venlig Hilsen
Rønbo
Min svigersøn laver næsten ikke andet end at fælde træer foran en flishugger, hele vinterhalvåret. Det bliver leveret direkte til kraftvarmeværk, Eller i kæmpedynger som så bliver leveret inden for få måneder, Det er ny fældet og kan ikke nå at tørre i så stor en dynge.
Men til Rim Sot. Der er ikke andet at gøre ned at spørge ad. Jeg tror din portion er så lille at det ikke gør den store forskel i helheds billedet på værket.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis