Ventilatortilslutning i badeværelse

Hej.

Jeg har en fugt- og tidsstyret ventilator som jeg har monteret i badeværelset. Den er i første omgang sat op til at starte uden om loftlyset i badevrelset, altså starte og stoppe uanset om lyset er tændt eller ej.

Jeg vil nu gerne have den til at starte når jeg tænder lyset og slukket når fugten og/eller tidsstyring vil slukke den selvom lyset er slukket.

Ifølge monteringsvejledningen skulle det kunne lade sig gøre, men jeg kan simpelthen ikke få det til at virke. Jeg ved ikke om det er fordi jeg har to Faser i loftet, hvor den ene er til loftlyset som derfor kun har spænding når lyset er tændt. Den anden er der konstant spænding på selvom lyset er slukket. Det er den som ventilatorens L lige nu er tilsluttet. Der er kun en enkelt Null-samling, hvor der sidder 7 blå ledninger (de fire af dem er fra loftlyset), hvor ventilatorens N er monteret, en enkelt samling med to sorte ledninger, hvor jeg har sat LT fra ventilatoren.

Jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvordan jeg skal slutte det til, så ventilatoren tænder med lyset, fortsætter med at køre selvom lyset slukker og først slukker når fugtniveauet og timeren slukker den.

Kan nogen hjælpe med det? Se også billedet.

 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den blok der hedder QN kan jeg ikke rigtig placere, men ellers ser det rigtigt ud.
Men jeg tror det ligger i noget andet:
Den spændingsstyrede indgang til blæseren (LT) er normalt tidsforsinket, og får først ventilatoren til at starte efter 3...4 minutter.
Måske er du for utålmodig når du tester funktionen?

MvH,

Bent.
Hvad bruges den sorte ledninger til?
Umiddelbart tror jeg du skal du slutte LT til mellemledningen (den ledningen der er spænding på når loftlyset er tændt).
1. Gang du sætter spænding på resetter systemet, og ventilatoren vil starte op. Efter kort tid slukker den, og skulle nu være fugt- og tidstyret.
Er ventilatoren købt hos hemogfix, så kan der være en fejl i monteringsvejledningen. Fejlen viser sig ved at der er byttet om på L og LT. Prøv at se på ventilatorens klemmer. Klemmebetegnelsen er rigtig i ventilatoren.

fase
Ud fra dit diagram, så skal du tilslutte som følger:

L = konstant spænding
LT = lys-tænding
N=fælles nul

ER det som S-Fabrin skriver, at der er byttet om på klemmerne, bytter du om på L og LT-forbindelserne.

 

Tak for al hjælpen.

Men...

Når jeg tilslutter som i har beskrevet:
L = konstant spænding
LT = lystænding
N = fælles nul
- så stopper ventilatoren ikke efter de 30 minutter som timeren er indstillet til. Det gør den når den er monteret som på mit foto, hvor den så bare ikke tænder samtidig med lyset som jeg gerne vil have den til.

Hvis jeg bytter om på L og LT så tænder den med lyset, men stopper med det samme jeg slukker for lyset, hvor den jo skulle fortsætte til timeren slukker den.

Jeg klør mig en del i nakken over det her.

Annonce
Jf. denne vejledningen http://dukaventilation.dk/produkter/ventilatorer--styringer-og-tilbehoer/el-700q-th.aspx overstyrer fugtføleren timeren. Så du skal altså også justere luftfugtighedsføleren.

På dit foto er LT tilsluttet en sort ledning i installationen. Hvad gør denne ledning?
Samtidig har du grå/brune ledning som er benævnt "fase til lys".
Hvad er forskellen på "fase til lys" og "fase med konstant spænding" ?
Med fase til lys menes mellemledning altså den ledning, der får lyset til at tænde når af bryderen påvirkes. Med fase med konstant spænding menes en leder med konstant spænding, altså den leder, der er spænding på uanset om lyset er tændt eller ej.

fase
Skrevet af Gorm den gamle på 09-03-2016 21:20
Jf. denne vejledningen http://dukaventilation.dk/produkter/ventilatorer--styringer-og-tilbehoer/el-700q-th.aspx overstyrer fugtføleren timeren. Så du skal altså også justere luftfugtighedsføleren.

På dit foto er LT tilsluttet en sort ledning i installationen. Hvad gør denne ledning?
Samtidig har du grå/brune ledning som er benævnt "fase til lys".
Hvad er forskellen på "fase til lys" og "fase med konstant spænding" ?

 

Jeg ved ikke hvad de sorte ledninger som den sorte LT ledning er tilsluttet gør. Men jeg ved at når den sorte LT ledning er tilsluttet de andre sorte ledninger, så slår timeren fra efter 30 minutter som den er indstillet til. Fugtstyrringens føler virker ikke længere 100% efter hensigten, hvorfor jeg gerne vil have at ventilatoren tænder med lyset og slukker 30 minutter efter at lyset er slukket. Som det er nu skal der nærmest drive vand af væggene før fugtstyrringen starter ventilatoren af sig selv med den oprindelige montering som på foto. Dukas diagram viser at det kan lade sig gøre som jeg ønsker det, men jeg kan ikke få det til at virke.

 


Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/24559' class='af-profile-link'>S. Fabrin</a> på 09-03-2016 21:27
Med fase til lys menes mellemledning altså den ledning, der får lyset til at tænde når af bryderen påvirkes. Med fase med konstant spænding menes en leder med konstant spænding, altså den leder, der er spænding på uanset om lyset er tændt eller ej.

Du gætter det er ikke din installation.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis