PP rør til spånsug

Er der nogen der ved om de grå kloak PP rør vil være anvendelige til spånsug?

Er ved at renovere mit værksted. Vil placere bordrundsav i midten af rummet, og har fræset kabel ned i gulvet så det ikke ligger i vejen. Overvejer at gøre det samme med et 50 eller 75mm rør til spånsugning. Der vil være tale om en afstand på 2-3m.

Det kunne jo være lækkert at have gulvet frit omkring saven

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har i mange år brugt kloakrør til udsugning i mit værksted, både 50 mm til en støvsuger, og 110 mm til en spånsuger. Det virker fremragende, dog kan det godt være noget biks at skille 110 mm rør ad, når man flytter rundt. Af samme grund har jeg skiftet til 125 mm spirorør. Til støvsugeren bruger jeg dog fortsat 50 mm rør, hvor jeg selv har lavet blastgates mv.

Med venlig hilsen

Anders

Mig bekendt skal der bruges jordet metalrør til transport af spåner og andre trævaret i rør. Det er på grund af brandfaren, hvor statisk elektrisitet lynhurtigt kan starte en brand. Er ked af og ødelægge glæden ved brug af plastikrør.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af njord på 08-03-2016 15:32
Hej Anders

kan du evt sætte billeder ind af dine udsugningssystemer?

Mvh Njord.

Selvfølgelig, jeg skal gerne tage nogle billeder senere :-)

 

 


Med venlig hilsen

Anders

Det ville være super Anders, det er vi flere der gerne vil se

Nitter: Jeg har hørt det før.. men såvidt jeg kan læse mig frem til er det vidst en myte..? Se f.eks. her http://www.rockler.com/how-to/exploding-pvc-dust-collection-ductwork/
Annonce
De er bestemt ikke en myte, at der kan dannes statisk elektricitet ved spånsugning..
Og der skal ikke meget gnist til for at starte en støv eksplosion.

Vi prøver igen, i morgen --
De er bestemt ikke en myte, at der kan dannes statisk elektricitet ved spånsugning..
Og der skal ikke meget gnist til for at starte en støv eksplosion.

Vi prøver igen, i morgen --
De er bestemt ikke en myte, at der kan dannes statisk elektricitet ved spånsugning..
Og der skal ikke meget gnist til for at starte en støv eksplosion.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns.. jeg er med på teorien, og jeg ved også at det er et problem i andre situationer.. men har du erfaring eller referencer til at det skulle være tilfældet med spånsugning (ikke bagerier, kulminer og lign).
Skrevet af vatnisse på 09-03-2016 12:02

Nitter: Jeg har hørt det før.. men såvidt jeg kan læse mig frem til er det vidst en myte..? Se f.eks. her http://www.rockler.com/how-to/exploding-pvc-dust-collection-ductwork/

Prøv lige og undersøg, om det linkede produkt er godkendt til spånsugning her hjemme. 

Om du vil det eller ej, er det forbundet med stor eksplotions og brandfare. Kendte et sted, hvor der i tidernes morgen blev flyttet træpiller i et kloakrør. Grunden til jeg skriver kendte, er at huset brændte ned grundet illøs i, ja gæt selv fra hvad. 

Men du bestemmer jo selv om ....................  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis