PP rør til spånsug

Er der nogen der ved om de grå kloak PP rør vil være anvendelige til spånsug?

Er ved at renovere mit værksted. Vil placere bordrundsav i midten af rummet, og har fræset kabel ned i gulvet så det ikke ligger i vejen. Overvejer at gøre det samme med et 50 eller 75mm rør til spånsugning. Der vil være tale om en afstand på 2-3m.

Det kunne jo være lækkert at have gulvet frit omkring saven

Er der nogen der ved om de grå kloak PP rør vil... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
OK. Ja, jeg er med på de kan opbygge en statisk ladning. Men jeg ved ikke om det er tilfældet når det er støbt ned i gulvet. Til synlig rørføring ville jeg bruge spirorør. Alternativt kunne man selvfølgelig nedstøbe et spirorør, men tror ikke det kan klare det.
Skrevet af vatnisse på 09-03-2016 21:15
OK. Ja, jeg er med på de kan opbygge en statisk ladning. Men jeg ved ikke om det er tilfældet når det er støbt ned i gulvet. Til synlig rørføring ville jeg bruge spirorør. Alternativt kunne man selvfølgelig nedstøbe et spirorør, men tror ikke det kan klare det.

Simpelt spørgsmål: Kan plastic lede elektrisitet og derved aflede statiske spændinger til jord (Ja/Nej)  ???

Hvor du montere dine plasticrør er ligegyldigt, faren for brand/eksplotion er nøjagtig den samme.  

Så håber jeg, du er så fornuftig at du vil høre efter.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg har kigget lidt i gemmerne, og her kommer som lovet nogle billeder af mit gamle system fra omkring 2013.

Jeg kan ikke rigtigt gennemskue, hvordan jeg roterer billederne....... :-(

 

50 mm PP rør med hjemmelavede "blast gates", tilsluttet en Festool støvsuger med en Oneida cyklon:

 

110 mm mm kloakrør med hjemmelavede blast gates, tilsluttet en spånsuger:

 

Og endelig et par billeder af hvordan det ser ud i dag (110 mm kloakrøret er udskiftet til 125 mm spirorør med blast gates fra Axminster og er nu også tilsluttet en cyklon):

 


Med venlig hilsen

Anders

Det ser godt ud Anders! Tak for billederne.

Jeg tror jeg ender med at støbe et 63 eller 80mm spirorør ned. Jeg tvivler stadigvæk på at 2m nedstøbt PP rør vil give problemer, men så er vi da sikre, og så kan det blive jordet

Jeg vil give Nitter ret mht statisk elektrisitet.
I min lille opstilling med en Thien baffel spand lavet af en 10 liter plastik spand og tilhørende plastik slanger oplever jeg tit at jeg får et rap over fingrene hvis jeg rør ved spanden samtidigt med at støvsugeren kører (som skaber tubolens i spanden) hvis spanden står på den lille vogn jeg har lavet. 

Men stiller jeg spanden på gulvet (så den har jordforbindelse) så er der ikke et problem

   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Sjovt. Jeg har selv en thein baffle, dog lidt større. Siden er af plexiglas og det står så på en fodertønde. Har ikke oplevet problemet med statisk elektricitet der. Men den står så også på gulvet.

Et eller andet sted burde vores støvsugerslanger vel så også give problemer?

Jeg har læst at nogen forsøger at jorde deres PVC rør ved at trække en jordleder eller lign. på... lyder dog ikke som noget der rent faktisk vil virke.
Så et sted i industrien hvor der blev støvsuget meget tørt støv op, her blev brugt en speciel støvsugerslange men metal i, som så var jordforbunden...

Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af je_ns på 10-03-2016 21:02
Så et sted i industrien hvor der blev støvsuget meget tørt støv op, her blev brugt en speciel støvsugerslange men metal i, som så var jordforbunden...

Ja Jens. Det lyder næsten som om folk hellere vil brænde hytten ned samt have problemer med forsikringen efterfølgende, end og lave tingene helt rigtig fra start. Spiorrør koster trods alt ikke så forfærdenteligt meget mere pr. meter end kloakrør eller lignende.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af je_ns på 10-03-2016 21:02
Så et sted i industrien hvor der blev støvsuget meget tørt støv op, her blev brugt en speciel støvsugerslange men metal i, som så var jordforbunden...

  Ja Jens. Det lyder næsten som om folk hellere vil brænde hytten ned samt have problemer med forsikringen efterfølgende, end og lave tingene helt rigtig fra start. Spiorrør koster trods alt ikke så forfærdenteligt meget mere pr. meter end kloakrør eller lignende.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af je_ns på 10-03-2016 21:02
Så et sted i industrien hvor der blev støvsuget meget tørt støv op, her blev brugt en speciel støvsugerslange men metal i, som så var jordforbunden...

​  Ja Jens. Det lyder næsten som om folk hellere vil brænde hytten ned samt have problemer med forsikringen efterfølgende, end og lave tingene helt rigtig fra start. Spiorrør koster trods alt ikke så forfærdenteligt meget mere pr. meter end kloakrør eller lignende.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis