ufrivilligt vand i haven

hej LDS brugere

som i kan se på billederne har jeg store problemer med vand på terrassen som ikke vil trække væk da jeg har meget lerholdig jord

på billederne kan i se vand på hele terrassen og et hul som er blevet lavet da jeg er ved at få lagt fibernet ind. men problemer er at hullet er ca 80cm dybt og fyldt med vand og det har set sådan ud i 3 dage nu

så mit spørgesmål er så hvordan kan jeg få vandet til at trække ned da der er flere steder i haven der er vand bassiner. terrassen ligger helt ind til huset så det er vigtigt at jeg får det udbedret. ved bare ik hvordan jeg skal få det gjort

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjaeee... Du får det til at trække ved at iblande noget andet end leret i havejorden...
Om du så ønsker at lægge haven om er jo dit valg.. Dog kan du nemt risikere at det ikke hjælper alverden, da der kan ligge et meget tykt lag ler du skal lodret ned igennem for at få aftræk....

Hullet øser du med en spand :-) Få afsluttet kabel arbejdet og fylder det igen, incl diverse komprimeringer.

Jeg bor i et område med et kraftigt fedt lerlag, og her står da også blank vand på fx grundejerforeningens arealer. Min have er jordforbedret voldsomt og grubbet få dybt som muligt. På trods af dette er den da blød at færde på igennem vinteren pga overfladevandet.

MVH Njord

MVH Njord
Jeg har hørt om, men ikke prøvet selv:
Tag et pælebor og bor huller så dybt ned som du kan, der hvor vandet ligger.
Tag en rulle fiberdug i tilstrækkelig bredde og sy pølser/rør, der passer med diameteren i hullet.
Stik pølsen/røret og fyld ral i. Snør toppen til og dæk med jord.
Man kan vel kalde det minifasciner.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Faskiner kan udformes på mange fascinerende måder, men under et handler det om at få etab. så stort et hulrum som muligt. Stablet ølkasser pakket ind i fiberdug er som skræddersyet til formålet. Men hvor vandspejlet står højt dur en faskine desværre ikke.  

Meningen med de omtalte rør er ikke at de skal kunne være buffer for regnvandet, men udelukkende at give vandet en nem afgang til at komme længere ned mod de vandførende lag.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Er der lagt nogen dræn i på din grund?
jeg overtog huset i november så ved ikke om det er lagt dræn i haven men det er vildt kompakt ler jord og har hørt at jeg sku prøve og så olieræddike da de løsner jorden i dybden. men ved ikke om det vil afhjælpe mit problem. jeg har nemlig på fornæmmelsen at den tidligere ejer kun har gået med en rive i jorden og derfor ikke fået det løsnet.
Det vil helt klart hjælpe og så ting der løsner.
Eks olieræddike, eller raps, raps kan sende rødder ned i flere meters dybde og løsner enormt meget men raps frø kan blive i jorden i op til 50 år. Så det vil kunne drille dig i mange år efter. Structurator løsner også jorden meget, og så er den nem og komme af med igen.

Men undersøg først om du har nogle dræn i haven. Vi har i øjeblikket selv en del vand på vores marker, noget af grunden til det ikke kan komme væk er at kommunen for at spare penge har hævet grundniveaut i åløbene så de ikke skal rense snasket op, det har hævet vandspejlet og gjort at mange af vores dræn nu ligger under vand. Og kommunen tager desværre intet ansvar da de kan agere som de vil.
Men i vores område er det begyndt og være så slemt at private husejere med dræn koblet på vores systemer oplever det du nu beskriver.
Så de klager selvfølgelig til os. Men når kommunen har hævet niveauet der skal renses op i vandløbene med 50 cm kan vi intet gøre.
Kontroller lige i første omgang om det kunne være tilfældet ved dig også.

Dette er selvfølgelig noget kommunerne har gjort over flere år, men et år som i år hvor vi ikke har haft så meget frost og meget nedbør bliver det virkelig synligt.
Er dit fibernet "skudt" ind med et føringsrør. Altså ligger selve fiberkablet i et andet plastrør? Så kan det jo være at vandet stammer fra dette føringsrør og du skal have lukket røret.

Din terrasse ligger lavere inden den omgivende jord, så overfladevand vil altid samle sig på terrassen. Enten skal du have lavet et afløb fra terrassen til fx. en faskine eller du skal lægge terrassen om, så den ligger højere end den omgivende jord.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis