HPFI relæ slår "langsomt" fra!

Hej!

Jeg har fået mig et noget mærkeligt HPFI relæ:

Der sidder en række (3) automatsikringer til relæet - de to af dem kan godt være tændt, men når jeg tænder den 3. sikring, går der et lille stykke tid (4 - 5 sekunder) så slår HPFI relæet fra...

Det HAR virket fint indtil et par dage siden..

Øhhhhh, hvad kan det lige være?
Normalt slår sådan noget jo fra med det samme hvis der kommer en fejlstrøm - ikke sådan efter 5 sekunder - eller hvad? Er det HPFI relæet der er gået i stykker?

Håber nogen af jer kan løse mysteriet inden jeg slipper elektrikkeren løs (vi har ikke noget lys på badeværelse og toilet!)

Pft.

/Jesper

 

 

 


Parcelist med udpræget behov for at lave det selv - af økonomiske grunde!
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den 3. gruppe du tænder er formentlig noget udendørs belysning. Der kan sidde en pir sensor der først tænder efter nogle få sekunder, hvor ved fejlstrømmen opstår.

Det kunne godt være en fase der sidder og "fiser", så den skaber lidt varme/overgang til jord, så derfor får du den lille forsinkelse. 
Det er yderst svært at fejlfinde på den slags, men prøv at starte med at kikke i samlinger som lampeudtag eller dåser, om der skulle være løse forbindelser. Ellers er det eneste råd at gå metodisk frem, ved at skille installationen ad på midten, se om den holder, for gør den ikke det, kan du igen dele på midten og så fremdeles, til du har snævret det så meget ind at du kun har en enkelt dåse tilbage hvor problemt så burde være... det er tidskrævende men... 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Godt bud groundz !, men nej - ikke nogen PIR på den gruppe.

Der sidder TV, badeværelse, bryggers, toilet og lys ved hoveddøren.

/Jesper


Parcelist med udpræget behov for at lave det selv - af økonomiske grunde!
Prøv at pille alt fra af el genstande der sidder i stikkontakter, hvis det ikke hjælper, går du videre til lys, ved at skrue lyskilderne ud af lamperne.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
@PinkHenrik, det var lidt det jeg var bange for - en eller anden lille snurrende ledning - hmmmm.
Jeg må sætte elektrikkeren på arbejde - havde måske håbet på at det var lidt simpelt.

Har lige prøvet at sikre at alle kontakter var slukket - det gjorde ingen forskel... tænd for sinkring - 5 sekunder - HPFI slår fra.
Det er meget konserkvent.

Vi havde forøvrigt lige en periode på 3 timer i går hvor den ikke slog fra - meget mærkeligt...

Tak for budet!

/Jesper

Parcelist med udpræget behov for at lave det selv - af økonomiske grunde!
Annonce
lys ved hoveddøren, vil være mit bud
Hmm ja, goundz - måske også lidt fordi jeg syntes lidt det hele faldt sammen med at det begyndte at sne/regne (og det er det eneste der er udenfor)

Men så skal der være noget "snurre" noget - HPFI slår fra selv når kontakten er slukket...

Parcelist med udpræget behov for at lave det selv - af økonomiske grunde!
Nu begynder jeg bare at gætte lidt mere. Det kan også være en overgang fra nul til jord. I dette tilfælde er det lige meget om du tænder kontakten. Har du evnt en ventilator eller ligende i bryggers/badeværelser der kunne finde på at starte af sig selv(noget fugtstyret)

Så er synderen fundet...

Lampen udenfor hoveddøren - den har siddet i pænt lang tid (nok siden 76 hvor huset blev bygget) - og der har tydeligtvis været en liiiiidt for varm pærer i den, så hele "toppen" er smeltet til en lidt mærkelig form.

Jeg klippede ledningen og nu slår HPFI ikke fra - juhu!

(og jeg har sørget for at isolere de enkelte ledere i ledningen inden jeg tændte)

Tak for hjælpen :-)

/Jesper


Parcelist med udpræget behov for at lave det selv - af økonomiske grunde!
Hehe det er altid udendørslyset der driller, men havde ikke lige set den der komme. og velbekom dejlig at kunne hjælpe
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis