Luftsolfanger / Vand

Går med tanken om at bygge en Luftsolfanger

Nogle der har nogle erfaringer de vil dele

Overvejer så om man kunne ligge nogle vand slanger i os og lade dem køre i gennem en radiator

Men hvordan kunne sådan en opsætning se ud det kan jeg ikke lige helt finde ud af

Tænker jeg skal bruge en radiator,Ekspansionsbeholder, og en soldrevet cirkulationspumpe

Modtager endelig forslag

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er vi ude i her.
Først tænkte jeg et ovenlys vindue da jeg så din overskrift, men ud fra beskrivelsen, så vil jeg sige en solvarmer på taget.
ER du flink at uddybe?

En luftsolfanger sider enten på væg eller tag jeg vil ha min på taget
jeg læste forkert som "loft..." ikke "luft..."

jeg forstår ikke helt.
Du vil bygge en luftsolfanger med vandkreds? Ja men så er det jo ikke en luftsolfanger mere, men en solfanger, der overfører solens energi til en vandkreds.
Jeg har en gang bygget en selv med nogle gamle vinduer en helvedes masse kobberrør og sort maling.
De var klodsede og jeg kunne gemme dem på et garagetag. Delta-T (opvarmning af vandet i grader) var yderst beskeden, men... den var koblet cirkulationspumpen til en swimmingpool og så var vandet badeklar i april. Glemte man at slå det fra i maj, blev vandet urinvarmt og helt grønt :-(
Hvis du vil bruge varmen til rumopvarmning eller varmt brugsvand, vil jeg anbefale en industriløsning.
Så får du en bedre virkningsgrad, fornuftige ophæng og en mere elegant løsning, end mine kasser. At lade pumpen være solcelledrevet er farligt. Ved lavt diffusstråling går pumpen ikke i gang, men vandet i solfangeren bliver varmere og varmere.

og for guds skyld: bland glykol og vand FØR du fylder anlægget.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også