tilstoppede afledningsrør fra køkkenet

Jeg har en lang rørledning fra mit køkkenafløb, og det tilstopper konstant ( hver 3-4 måned)- det er ca 21 m langt, og vi har en opvaskemaskine tilsluttet til det, men ellers ikke meget forbrug igenem det.
Jeg er meget opmørksom på, at tørre fedt af pander og lignede, og hælder jævnligt kogende vand igenem
, samt der er også et filter i vasken. Alligevel tilstopper den, tilsyneladende med fedt , meget jævnligt
, og jeg højtryksspuler den så.

Det jeg tænkte på var om at opstille en 50 l plastictønde, lige udenfor, med en midteradskilese, hvor jeg

så håbede at fedtet ville synke tilbunds og kunne tømmes. Vil dette være en god ide?. Overvejede også

om , måske at lave et 2 delt filter af først bark eller sten, og så nogen planter inden vandet så endelig landede i røret, - kunne dette være en god ide?

Håber der kunne være nogen der havde nogen gode erfaringer eller ideer om dette problem.

 

mvh Frank  


frankf

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det 110 mm kloakrør?
Det burde ikke være nødvendigt med en "fedt brønd" jeg kunne forestille mig problemet ligger i røret, pga. lunker.

Vi prøver igen, i morgen --
Har du ikke haft problemer før, så skal du bare etablere en fedtbrønd, tidligere kaldet en køkkenbrønd. Af samme grund fik jeg fjernet "fedtbrønden", da kloakken blev lavet om til separeret kloak. Måske er der ikke ret meget fald på ledningen, så flowhastigheden er for lille til at kunne holde sig selv ren. Det kan kun afhjælpes ved en mindre dimension på røret, så flowhastigheden bliver større.

fase
hej Fabrin - jeg mener det er 110 mm rør. Hvis rørene skal graves op igen, og lægges mindre tror jeg 21 m bliver ret dyrt. Jeg tænkte som sagt lidt på at lade det gå igenem en plasttic spand/kar af 50 cm størelse, der ville passe med udgangs hullet fra køkkenet. måske også med en seperationsplade i midten på plasic spanden. så ville fedtet måske samle sig i bunden , inden vandet går videre?

frankf

Fedt er lettere end vand, så det samler sig i toppen, ikke bunden.
Der ud over, så er det en fordel at have 2 adskildelser, så du tvinger vandet over den første, og under den anden, evt. over en tredie, så fanger du både sand/metal og fedtstoffer.

 

ville det betyde at en adskillese i et kammer er virkningsløs, da fedtet blot vil flyde over? Ville det være bedre at lave fex en tønde der er skåreret over på langs, og så lade vandet komme ind i den ene ende og blive først
filtreret igenem noget trækul og måske bark , for derefter at gå ned i en plante der er plantet i jord, oven på nogen sten, som så i sidste ende munder ud i et rør til afløbet? Stenene skulle så forhindrer vandet i at trække
jord med ud. Trækullene og bark tænkte jeg måske kunne skiftes hvert ½ år og tærres og brændes - lyder dette lade sig gørligt ?

frankf

Annonce
ville det betyde at en adskillese i et kammer er virkningsløs, da fedtet blot vil flyde over? Ville det være bedre at lave fex en tønde der er skåreret over på langs, og så lade vandet komme ind i den ene ende og blive først
filtreret igenem noget trækul og måske bark , for derefter at gå ned i en plante der er plantet i jord, oven på nogen sten, som så i sidste ende munder ud i et rør til afløbet? Stenene skulle så forhindrer vandet i at trække
jord med ud. Trækullene og bark tænkte jeg måske kunne skiftes hvert ½ år og tærres og brændes - lyder dette lade sig gørligt ?

frankf

ville det betyde at en adskillese i et kammer er virkningsløs, da fedtet blot vil flyde over? Ville det være bedre at lave fex en tønde der er skåreret over på langs, og så lade vandet komme ind i den ene ende og blive først
filtreret igenem noget trækul og måske bark , for derefter at gå ned i en plante der er plantet i jord, oven på nogen sten, som så i sidste ende munder ud i et rør til afløbet? Stenene skulle så forhindrer vandet i at trække
jord med ud. Trækullene og bark tænkte jeg måske kunne skiftes hvert ½ år og tærres og brændes - lyder dette lade sig gørligt ?

frankf

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis