Aftrækstørretumbler eller kondenstørretumbler i nyt hus?

I forbindelse med nybyggeri anbefaler vores byggefirma, at vi i vores nye hus ikke får lavet et aftræk ud i det fri til vores tørretumbler, men i i stedet køber en ny kondenstørretumbler.

Virker det fornuftigt at lave et nyt hus, hvor der kun er mulighed for kondenstørretumbler?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De fleste køber kondenstørretumblere i dag, trods det at de har en kortere levetid p.g.a. fugten, men man har den fordel at man bibeholder varmen inde i huset.

Samtidig er der en del fugt fra kondenstørretumbleren der slipper ud i rummet, men det anser jeg ikke for at være et problem, da der faktisk er ret tørt i nyere huse, så der sker ikke noget ved at tilføje lidt fugt.

Jeg synes det er iorden at bygge hus uden at der er mulighed for aftræk. Som det ser ud nu, kan det kun svare sig at give 5k+ for en kondenstumbler med en energimærke a++, hvis man er en familie. Men det er vel også et familiehus du bygger.

En aftrækstumbler, eksempelvis en ny Miele til 5000 kr, vil dog helt sikker holde til langt flere drifttimer end en kondenstumbler med varmepumpe til samme pris.

Jeg havde en a++ tumbler med varmepumpe som kostede 5.500 kr. Den gik i stykker efter ca. 800 drifttimer. Ovennævnte aftrækstumbler til samme pris fra Miele skulle ifølge tests holde til 7000 drifttimer.

Orla -> hvor i maskinen slipper en del damp ud henne i en ny kondenstumbler?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Et nybygget hus er meget tæt, så der er ikke, somi gamle utætte huse, så god mulighed for at en aftrækstumbler kan komme til at suge luft til sig udefra.
Kondenstumblere giver, som Orla Nautrup skriver, lidt fugt fra sig, men det er ikke et problem. Du har sandsynligvis ventilationsanlæg i huset, og det suger fra bryggerset, og så får du glæde af varmen i resten af huset også.
En kondenstumbler med varmepumpe giver mindre fugt og varme end en traditionel kondenstumbler. Jeg er ikke bekendt med, at der er problemer med holdbarheden, heller ikke på varmepumpetumblere. Jeg har selv en og jeg ville ikke vælge noget andet, eller anbefale andet end en sådan til andre. Men køb nu en af anerkendt mærke.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

vi ville heller ikke have "hul i huset" og jeg monterede en kondenstørrer, men pillede proppen af opsamlingsbeholderen, satte en slange på, og førte den ned til afløb for vaskemaskine, skiftede afløbsrøret til en med ekstra studs. På den måde slipper man for at tømme vand af. det har fungeret i 6 år perfekt. Det eneste man SKAL huske er, at hive kondenseren ud og rengøre den for "snaller" et par gange om året. Der er ikke tale om fugtig luft i lokalet. Måske det ku være noget for dig!


 

Annonce

Lille tilføjelse til Uldals:
Hvis det er en tumbler med selvrensende kondensator, så må der ikke sættes afløbsslange på, da den bruger det kondenserede vand til at rense kondensatoren med. Dette g'ør sig gældende for min Bosch med varmepumpe.
Selvrensende i denne sammenhæng er ikke samme betydning som i min signatur.
Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det eneste irriterende med de kondenstørretumblere er at tøjet ikke bliver 100% tørt (ihvertfald ikke dem jeg har haft).
Det gjorde mit, også så det blev knastørt, inden den gik i stykker.
Det kan skyldes at sensoren/hygrostaten er beskidt eller tildækket af skyllemiddelshinde, har jeg læst.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vi har en AEG kondenstørretumbler med kompressor, den kan nemt lave tøjet knastørt, det er bare et spørgsmål om at indstille den til det....

Vi prøver igen, i morgen --
Vi har en AEG kondenstørretumbler med kompressor, den kan nemt lave tøjet knastørt, det er bare et spørgsmål om at indstille den til det....

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis