Lysdæmper tænder og slukker selv

Hej,

Jeg bor i en lejlighed hvor en af loftslamperne er styret af en lysdæmper af typen som ses på billedet. Det er en LK uden sikring.

Der har de sidste par år siddet en 60w glødepære i og det har indtil for nylig virket upåklageligt. Problemet viste sig i starten ved at dæmperen i korte perioder ikke kunne lyse ved fuld kraft og derfor dæmpede lyset selv. Korte pauser kunne få den op på fuld styrke igen.

Jeg har læst mig frem til at denne type dæmper, istedet for en alm sikring, benytter sig af en overophedningssikring og Jeg tænker at det kan være denne der er slået til når dæmperen har dæmpet lyset selv.

For nylig er lampen så begyndt ikke at kunne tændes i lange perioder (op til et par uger) efter en dags brug. Lyset kommer efter en længere pause tilbage igen og kan igen bruges i en dags tid og så starter processen forfra.

I perioder hvor dæmperen ikke virker kan jeg stadig registrere spænding i fatningen med min polsøger og hvis jeg tilslutter en led-pære vil den lyse svagt, men altså ikke glødepæren.

Jeg har haft dæmperen skilt ad og jeg kan ikke se nogen form for skade på print boards.

Nogen der har erfaring med denne type dæmper og som evt kan give lidt input til hvad der kan være galt?

På forhånd tak!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Start med at tjekke om din nul er til stede. Så piller du dæmperen af og prøver at sende "ren" strøm til lampestedet, hvis du kan få lys i lampen, så er det dæmperen der er syg.
Jeg ville skifte så dæmperen... De koster ikke nok til at det er værd at bøvle med.
Køb en der med sikkerhed kan dæmpe LED, for det er fremtiden.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 06-03-2016 12:08
Start med at tjekke om din nul er til stede. Så piller du dæmperen af og prøver at sende "ren" strøm til lampestedet, hvis du kan få lys i lampen, så er det dæmperen der er syg.
Jeg ville skifte så dæmperen... De koster ikke nok til at det er værd at bøvle med.
Køb en der med sikkerhed kan dæmpe LED, for det er fremtiden.

Hej PinkHenrik,

Tak for svar!

Hvor skal jeg tjekke efter nul? I fatningen?

Når du siger sende "ren" strøm mener du så uden om dæmperen?

Tak

Ja, hvis du piller ledningerne af dæmperen (fase og mellemledning) og sætter dem sammen, så får du en sikker mellemledning til dit lampested. Lyser lampen klart og tydeligt så er det dæmperen der er fejlen.
Hvis din lampe ikke lyser eller er svag, kan det skyldes at nullen er afbrudt, og så skal der fejlfindes på den.
Nullen tjekkes med en spændingstester eller instrument. En simpel fatning med en stump ledning i (og en pære i selvfølgelig)kan anvendes i en snæver vending... har du en polsøger af dem i en skruetrækker, så smid den ud og køb en rigtig spændingstester klik her 
Husk nu at slukke for strømmen inden du piller ledningerne af dæmperen. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Husk den med polsøger, de dur ikke engang til at klø sig i øret med.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis