Fjernelse af asfalt/lim

Hej alle,

Søger et råd til fjernelse af asfalt fra Brosten. Har "banket" asfalten væk og tilbage sidder der lim/asfalt.

Har søgt på nettet og forsøgt med alle de løsninger jeg kunne finde, uden held. Lampeolie, terpentin, salmiak, sprit m.m. Forsøgt med sandpapir, stålbørste og til sidst med en brænder så jeg måske kunne varme det op og fjerne efterfølgende - uden held!

Hvad kan jeg gøre?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
evt motor rens ?

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Je_ns: Desværre da de indgår i støttemur og de kun kan stables med den "store side" foran...

Moter rens...vil jeg prøve
Asfalt er et olieprodukt - det er den sidste seje rest som er tilbage, når man destillerer benzin, petroleum og alt det andet ud af råolie på et raffinaderi.
Asfalt kan derfor godt blødgøres / opløses med forskellige olie-produkter.
Det ville være muligt at blødgøre asfalten, ved at stille brostenene på en pressenning (tyk/solid) med den sorte side nedad, og så hælde et par liter petroleum på.
Det skal måske stå i 14 dage -måske mere. Så bliver asfalten blød, og kan skrubbes af i dit petroleums-bad.
Det er bare langsommeligt og det er noget rigtigt skidt, hvis du får det ud i jorden.
1 liter olie/petroleum kan forurene en forfærdelig masse grundvand - tænk på diverse forureningsproblemer ved gamle benzintanke.

Personligt ville jeg aldrig begynde på det - det er noget værre svineri at rode med.
Og du risikerer at forurene din egen grund.
Det koster ½ jetjager at rense en forurenet grund.

Eventuelt kan du mejsle asfalten af - ellers så vend dem om., selvom det ikke er det letteste.
Jeg kender en entreprenør, hvor de simpelthen ikke brugte/genbrugte de "asfalterede" brosten.
mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Tak for tilbagemelding. Jeg endte med at undersøge poleringsredskaber, men var så heldig at få et godt tilbud på nye brosten, så gav op og købte nye.
Ja - lige som en sidste krølle på det med "poleringsværktøjer":

Asfalt er hårdt og ser meget tørt ud, når det er gammelt - MEN så snart du begynder at slibe / skære eller noget andet, som gør det lidt varmt, så vil det sandsynligvis blive blødt og klistrende.
Det er jo en blanding af sand og "stiv tjære" eller hvad man nu vil kalde det - tjære bliver blødt og klistret, når det varmes op. Hvis du kører med en slibeskive/skæreskive på det så vil det sandsynligvis klistre sammen og blive blankt og sort meget hurtigt.
Jeg vil tro at du evt. kunne mejsle det af - men der vil jo nok være besværligt at få ALT det sorte af.

Jeg synes at det var fornuftigt at skaffe nogen andre - pøj pøj. MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis