Opvarmning af rum 30m fra varmepumpe

Jeg vil gerne have et opvarmet værksted, desværre ligger det 30m fra min varmepumpe, er der nogle LDS'ere
der har erfaring med varmetab i varmerørene over en ligende afstand?
Varmerørene kommer til at ligge under et betongulv der bliver støbt i samme omgang.

Præisolerede rør er desuden ret dyre, men de er vel den bedste løsningsmodel?

 


 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forudsætter at du har et jordvarmeanlæg...
Hvis ikke dit værksted er godt isoleret vil det bliver rimeligt dyrt at opvarme.
Præisolerede rør (Logstoer) er jo ikke ligefrem billige og du skal have en del radiatoroverflade for at få en rimelig temperatur.
Din varmepumpe skal også være dimensioneret til det.
Hvad med at sætte en Luft/luft varmepumpe op i stedet for.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jeg kan godt se at de nye præisolerede med 2 rør i en koster omkring 320,00 kr./m Så med 30 meter bliver det også til penge.
Kunne man købe almindelige gulvvarme slanger, - trække dem i et drænrør, som der er boret huller i for hver 1m. f.eks., - herigennem kunne slangerne fikseres i midten, med lidt afstand imellem- og der kunne sprøjtes/lægges byggeskum ind igennem disse huller 0,5m til hver side. Når det skal lægges ned i beton er der ikke nogen problemer med vand indtrængen. BARE ET FORSLAG

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Bare i præisolerede rør er der så til mere end halvdelen af en kvalitetsvarmepumpe luft/luft, der sagtens kan varme dit værksted op -- hvis det da ikke er mere end 100m2 - isoleret går jeg ud fra at det er.

Sådan en fætter i god kvalitet ( Panasonic,Mitsubishi,Daikin e.l. ) kan nemt fås for ca. 15.000,- incl. montering. Du skal så selv levere strøm - en 2-pol 10A gruppe er nok. Der er lidt forskel på om det skal føres til inde- eller udedel - afhængigt af fabrikat.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis