Varmegenvinding med Gulvvarme

Hej Alle,

Jeg overvejer at installere en varmegenvinding enhed i vores hus. Vi har gulvvarme i hele huset, og jeg tænkte på om nogen kunne give konkrete oplysninger om hvordan systemet skal udformes?

Jeg planlægger at have følgende:

Air udvinding:
Badeværelse 1
Badeværelse 2
Bryggers
Køkken (Allerum samme som spisestue) Har også en meget god emhætte i køkken

Ny luft:
soveværelse 1
soveværelse 2
soveværelse 3
Kontor
Spisestue (Allerum samme som køkken)
Stue

Huset er 150m2

Lige nu kigger jeg på en Danfoss Air A3

Kan nogen venligst give mig  nogle råd om design og hvordan jeg skulle installere det i min loft rum.

På forhånd tak!

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Og here er en plantegning af huset!

Håber nogen kan hjælper!

På forhånd tak!
 

gulvvarme og genveks er en god ide. bor selv i et stort nyere hus med gulvvarme og genveks.

du vil formodentlig ikke opnå nogen økonomisk gevinst ved det. det er minimalt hvad genveks 'spare' kontra korte udluftninger - hvad er årsagen til at du vil have genveks ?

dit hus vil med genveks få bedre/sundere indeklima.
det ser man specielt i vinter mdr. hvor der uden genveks vil være dug på indersiden af thermoruder (nederst i kanten) om morgenen. med et genveks anlæg forsvinder dette og du får et tørre indeklima.
du skal mig bekendt have ind og udsugning i alle rum for at undgå træk (det har jeg) du sørger selvf for at vådrum reguleres med lidt kraftigere gennemstrøm end normale beboelses rum.
sørg for at alle indsugning og udbælsnings rør som går i gennem kolde rum isoleres godt (f.eks. hvis de ligges i loftrum) undlades dette kan du lige så godt spare besværet med genveks anlægget da alt luft så får samme kolde/varme temp. som loftrummet (både sommer/vinter).
husk også at genveks anlægget kræver afløb for kondens vand - der kommer 1-5 liter ud af min enhed om dagen når det er frost grader uden for.

Hej NielsChr,

Tak for svaret!

Med hensyn til dit spørgsmål om årsage til at have genveks...

1. Til  forbedre indreklima og fjerne fugt fra huset.
2. Fordi jeg har mange allergier og vil gerne filtrer luft som kommer ind i huset.
3. Vi skal brug nogle ventilation til vøres 2 badeværelser og bryggers.

Som jeg kan forstå skal men kun have udsyning i badværelser/ bryggers og køkken og indsyning i alle andre rum? Men måske er det forkert?

Rør skal lægge i loftrum så det giver meget god mening til at isoler dem.

Er det nogen som kan måske hjælp med et design i forholdt til de forskellige rum storrelse og hvor men skal placer lyddæmper osv. 

Tak for hjælpen!

 

 

 

Kan nogen give mig noget hjælp med mit design forslag?

Er dette korrekt, og hvordan skal jeg køre rørene? 

 

Overvej evt. at tage en fagmand med på råd ift. dimensionering/evt. spjæld/anlægsstørrelse. Det er heller ikke ligegyldigt hvor du placerer indsugning til friskluft - det er knap så vigtigt med udblæsning, men det bør være gennemtænkt
Annonce
jeg antager du har et loftsrum til montagen. Måske kan anlægget, lyddæmpere og trykfordelerbokse ligge hen over bryggers. Husk at anlægget har brug for kondensafløb.

Hvis du sætter en varmeflade i indblæsning, har du mulighed for hurtig opvarmning i alle de tilfælde hvor din gulvvarme er for sløv i optrækket. Lad dog være med at blæse for varmt ind, hvem gider at bo under en hårtørrer. maks 26C bedre er maks 24. Overtemperaturen og luftmængden giver varmeeffekten.

Alle kanaler skal være velisolerede eller ligge på den varme side af loftsisolering. Luft er doven og gider ikke at ændre retning uden at pive og buldre.
Tænk lige - hver knæ i kanal giver trykfald og støj. drop evt udsug i gang, sug hellere luften hen til køkkenalrum. Medmindre du har sure sokker i gangen - så er det nok bedst med processudsug derude.

Indblæsning skal ikke give træk. Hen over et sted hvor man sidder stille (sofa, spisebord) vil kræve et stort armatur, der giver induktiv indblæsning. Men det er trods alt boligventilation med lavt luftskifte, så hold hellere afstand, end at købe store armaturer. Indblæsningsventiler med stor kastelængde horisontalt monteret, er den nemmere løsning. mere en 0,2 m/s i opholdszonen er nogo.

Spirorør giver lidt trykfald og kan nemt gøres rene om 5-10 år. Plastikfleksrør er næsten ikke til at holde rent. Husk rengøringsadgange.

Hver gennemføring igennem dampspærren skal tætnes forsvarligt (brug manchetter).

Har du tænkt på overstrømsåbninger? Luften skal jo kunne strømme fra soveværelse til badeværelse. Ellers få du over- og undertryk og dørene smækker eller suger sig fast.

Lyddæmpere er altid en god ide, ellers vil du ikke bruge anlægget til nattekøl om sommeren.
Hvad er din de-frost strategi? bypass eller sluk? Ved bypass kan der opstår alvorlige trækgener, medmindre du har en varmeflade i indblæsning.

Vil du have forceret drift ved høj fugt (ved brusebad)?
Nattekøl om sommeren?
forceret drift ved høj CO2 (mange gæster på besøg)?
Så skal styringen kunne klare det. Men husk det at det er et CAV anlæg og hele din indregulering bliver lidt ujævn ved forceret drift.
Skal emhætten tilsluttes varmeveksleren? Det kræver ekstra filter og bør vurderes efter jeres madlavningsvaner. Er man hjemmefondkoger, kan det være en god ide. Bruges emhætten 2-3 timer om ugen, er det ikke rentabel.

last not least: lav en tæthedsprøvning og lav et indreguleringsskema og få det indreguleret (medmindre du har differencetrykmanometer og termoanemometer og kan gøre det selv). indreguleringsskema skal tage hensyn til rummets størrelse og dens personbelastning.
Eksempel, du bør ikke suge mere i masterbadevære en du blæser ind i masterbedroom. Ellers skal du sove i køkkenos.

Anlægget skal selvfølgelig også være i balance.
Tæthedsprøvning gøres inden du isolere det hele.
Hvis konen synes at ventilerne er grimme, vis hende Lindab Airy

Skrevet af myatix på 11-03-2016 22:49

Hej Mjølner,

Mange tak for din super grundig svar!

"Måske kan anlægget, lyddæmpere og trykfordelerbokse ligge hen over bryggers. Husk at anlægget har brug for kondensafløb."

- Desværre kan de ikke på grund af det er ikke nogle loftsrum i bryggers. Men det kan ligge lige på siden af (Se tegninger)!

- Med hensyn til varmeflade i indblæsning. Det er nogle vi vil gerne tilføj i framtid men de er ikke billigt specielt til at køb en vandvarmeflade.

"drop evt udsug i gang, sug hellere luften hen til køkkenalrum. Medmindre du har sure sokker i gangen"

- Nej ikke så mange sure sokker i gangen... Gang skal være en indsugning ikke udsug? Er det for meget?

Med hensyn til lyd har jeg tanke mig at jeg ville tilføje 2 lyddæmpere lige efter anlægget? Hvad synes du til det?

"Har du tænkt på overstrømsåbninger? "
- Nej, Hvordan plejer men at lave overstrømsåbninger? Er et dørsprække ikke godt nok... Og hvor meget kræver det? Jeg har en datter der er meget følsomme overfor støj fordi hun har et synes handicappet og af denne grund har vi netop udskiftet alle vores døre i huset.

- Vi overvejer en Danfoss A2 Air som anlægget og Danfoss flex slanger men hvorfor er de så vanskelige at rengøre?

"Vil du have forceret drift ved høj fugt (ved brusebad)?"
- Ja

"Nattekøl om sommeren? "
-Måske

"forceret drift ved høj CO2 (mange gæster på besøg)? "
- Ja

- Hvad er din de-frost strategi? Det er Bypass...

- Jeg kan se at Danfoss har en skalering værktøj til genvex systemer (AirCalc), som men kan bruge til at beregne installationen som jeg planlægger at bruge.

Huset er 355 m3 så den skal fjernes 178 m3 pr. time som jeg kan forstov?

House Areal: 152 m2

Husets kubicmeter = 355 m3

1,08 x 152 = 164m3/h

Beregnet ud fra vådrum: 
Bad 1 (med bruser) = 54 m3/h 
Bad 2 (med bruser) = 54 m3/h 
Bryggers = 36 m3/h 
Køkken = 72 m3/h

I alt samlet udsugningsluftmængde = 216 m3/h 
Dimensionerende uds.luftmængde bliver = 216 m3/h

Udsugningsluftmængde = 216 m3/h 
Indblæsningsluftmængde = 0,95 x 216 = 205 m3/h Indblæsningsluften fordeles jævnt over huset.



 

nu skal man jo nok passe på ikke at få det til at blive for teknisk og kompliceret det er et lds site, og du kan sagtens lave det.
du nævner en støj følsom datter....

mit anlæg er lavet af prof og dimmentioneret efter skemer, indreguleret m.m.
resultatet blev at vi havde et hus hvor man kunne høre genveks anlægget (der er 2 kæmpe lyddæmpere på både indsugning og udblæsning)
jeg har så efterfølgende valgt at ændre anlægget så at det kan køre lavere indstillinger end leveret - luften udskiftes stadig med god komfort og anlægget er nu mussestille.
det er meget godt med beregninger som siger at så og så meget luft skal udskiftes, men tag det som en guide frem for eksakt videnskab - min erfaring siger de vil have dig til at bo i en hårtørre...
mit anlæg er nogle år gamelt og ikke særligt avanceret (der er 3 hastighedder jeg kan vælge lav, mellem eller høj)
jeg vælger selv hastighed via betjeningspanel i entre - normalt står det på lav, og om vinteren sætter jegdet op på mellem - høj bruger jeg kun hvis noget er brændt på, der er malet eller ligne som kræver hurtig luftudskiftning.

panelet kan også tænd/slukke for el varme, men det er nu altid slukket.
dvs. jeg har 2 knapper, en for hastighed og en for om varmefladen skal være tændt - det er noget alle kan finde ud af, selv mine små børn.
tænk derfor brugervenlighed ind. et ugeur på ville dog være en god ting evt. kombineret med en ude temp. føler (anlægget fungere bedst ved lidt højere udskiftning når der er frost). co2 måler vil jeg mene er lige overkill, de formodentligt få dage om året hvor i er +20 personer kan i nok finde ud af det.

jeg vil stadig mene at det er bedst med ind og udsugning i hver rum, derved kan du lave høj luftudskiftning i badeværrelser, mens der er mindre luftudskiftning i opholdsrum - den løsning som der skitseres med indblæs i stue og udsugning på badeværrelse kræver at alle dine døre er 'utætte' - f.eks. med en 1 cm luft under døren...derud over har du svært ved at regulere mængder som udskiftes i de enkelterum, da det vil afhænge af hvilke døre som er åbne/lukkede.
brug derfor dine penge på flere ind/udsugninger og spar på noget af den komplicerede teknik (co2, hydrostater, temp) det bliver alligevel et helvede at side og fedte med opsætning - det er sjældendt jeg har set disse løsninger sat ordentligt op ( samme gælder alle dem som jeg kender der har IHC el, det er heller ikke sat op)
Hej NielsChr,

Tak for dit svar!

Når du siger, du har ind og udsugning i samme rum betyder det du har 2 ventil i hver rum i dit loft?

Hvilken type rør har du bruge, flexi pvc eller Spirorør?
Har du en tegning af dit Genvex layout?
Hvor er din anlægge, i loftet eller på væggen?

på forhånd tak!

Det var så lidt.

Det er lidt svært at se om der er et rum hen over bryggers, når du kun poster en plantegning. Det kan man normalt kun se i snit.

Sure sokker i gangen: Indblæsning og udsugning vil være for meget. Bare udsugning.

Hvis du senere vil kunne opgradere med en varmeflade i indblæsningen, så husk at afsætte plads til det. Husk: uden varmeflade få du udeluft direkte ind når anlægget er i bypassdrift om vinteren. Det kan give pænt træk. Og igen: en varmeflade er guld værd når du hurtig skal tilføje noget varme til boligen. Din gulvvarme kommer jo først efter timer, hvis ikke dage.

Lyddæmpere er en god ide. især når datteren stiller lydkrav.

Overstrømsåbninger kan være en spalt under døren. Det vil i givet fald føre til træk ved føderne lige forand døren. Da det dog ikke er et sted man stå stille, er det ikke vigtigt. Men døren mister noget af sin lyddæmpning, når dørbladet hænger 10-20 mm over gulv. Overstrømsåbninger kan også laves som en kasse med lyddæmper i væggen med en rist på hver side. Alt efter pengepung og lydkrav.

Danfos Airflex er godt nok glat på indersiden, men flexslanger er altid mere besværlig at rengøre, da de ikke er stive. Du skal jo kunne køre en (roterende) børste igennem.

Jo større kanaler, jo mindre lufthastighed, jo mindre trykfald, jo mindre støj, jo mindre elenergibehov til lufttransport, jo dyrere er kanalsystemet.

Du skriver at husets areal er 152 m2 og husets volumen er 355 m3, Er der virkelig kun 2,35 m til loftet?

Et luftskifte på 0,5 gange i timen er "normalt" for ikke-ryger boliger, med lavtforurenende materialer og "normal" fugtproduktion.

Et "forceret drift" burde være 0,75 eller 1 gange i timen.
DS 447 foreslår ca. 100 m3/h til en 4 personers bolig, bare for at fjerne fugten. Få du 4 gæster til skal der mere til at fjerne CO2.

Dine luftmængder per rum ned til 36 m3/h er meget lave og det bliver svært at indregulere i så små dimensioner. Måske burde du droppe indblæsning i køkkenalrum, luften kommer jo fra sofahjørnet i "living room".

og BTW: ventilationsfolk kender ikke noget til frisk luft - vi kender kun udeluft. ;-)

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også