Varmegenvinding med Gulvvarme

Hej Alle,

Jeg overvejer at installere en varmegenvinding enhed i vores hus. Vi har gulvvarme i hele huset, og jeg tænkte på om nogen kunne give konkrete oplysninger om hvordan systemet skal udformes?

Jeg planlægger at have følgende:

Air udvinding:
Badeværelse 1
Badeværelse 2
Bryggers
Køkken (Allerum samme som spisestue) Har også en meget god emhætte i køkken

Ny luft:
soveværelse 1
soveværelse 2
soveværelse 3
Kontor
Spisestue (Allerum samme som køkken)
Stue

Huset er 150m2

Lige nu kigger jeg på en Danfoss Air A3

Kan nogen venligst give mig  nogle råd om design og hvordan jeg skulle installere det i min loft rum.

På forhånd tak!

Hej Alle, Jeg overvejer at installere en... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja der findes 2 ventiler i alle rum (1 udsugning og 1 indblæsning) - anlægget blev designet samtidig med opførelsen af huset (som er i 3 etager) der er så både i kælderplan, stueplan og 1. sal der er ført rør til.....
Alle rør er ført skjult i skunk, vægge og gulv/loft, og ventiler sider de fleste steder i loftet. enkelte steder (bla. stuen og børneværelser på 1 sal) sider de i væggen da der er loft til kip i disse rum.
anlægget er ført med galv ventilations rør og enkelte Flex rør ved bøjninger - i starten af anlægget er dim. pænt store (20 cm) og falder gradvist til 16 og så til sidst 11 cm (tror jeg - har ikke målt efter). lyddæmpere er nogle store "kanoner" på ca. 40x80 cm og de sider lige i "røven" af selve genveks boksen.

Jeg skifter filter hver år (har lige gjort det i dag) og de er pænt snaskede (sorte) - de tager altså noget fra.
tjek evt. priser på filtre, det kan være at valg af anlæg også skal afspejle drift økonomien.

Du kan sikkert godt spare nogle af ind/udblæsningerne ved kun at have 1 i hver rum, men vælg med omhug hvilke rum du gerne vil have "lyd/lufttætte" og som så kræver 2 - her behøves så ikke sprækker under dørene.

måske det er en god ide med en indsugning mere i 1 eller 2 af de 3 værelser - så kan din datters værelse blive "neutralt" og derved ikke kræve sprække under døren - samtidig med at der er mere "balance" i den sektion af huset - økonomisk koster det nok ikke alverden.

mit genveks var ikke isoleret på begge sider af anlægget, med det resultat at rummet det stod i om vinteren altid var meget koldt - her efterisolerede jeg begge afgangsrør, og det resulterede omgående i at teknikrum blev et "varmt" rum. - meget stor forskel.
samtidig steg temperaturen på den luft som kom ud af anlægget.
Det var helt klart en design fejl eller det forkerte sted at spare - tror selve montagen blev udfør som GDS af de tidligere beboere og de derfor havde overset denne detalje. (lige som der mangle afløb....) - ellers har de ikke sparet nogle steder.

p.s. jeg er på ingen måder ekspert i genveks - blot bruger af et anlæg med de erfaringer det nu giver. Som ingeniør forsøger jeg at tænke over tingene og kontrollere gerne om ting er lavet det korrekt og logisk  - nogle gange tager jeg fejl og håndværkere har ret, andre gange kan jeg se at der er sprunget over hvor gærdet var laves eller det var billigere....

som sagt har jeg 2 fejl som jeg har rettet op, og ændret i anlæggets teknik/transformator så det er muligt at køre med lavere hastighed end "optimalt" - det giver bedre daglig komfort i praksis.

Tror i øvrigt det er vigtigt med forskellige rør dimensioner for at sikre at det lufttryk som skabes er ens/korrekt i alle rum - hvis alle rør er af samme dimension, vil det resultere i at nogle rum har stort luftskifte og andre har mindre.
i mit anlæg er den sidste 1-2 meter hen til ind/udblæsnings ventilen altid ført via mindste dimension (10-11 cm) mens de længere rørstrækninger altid er i større dimension.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også