Husbyggeri, opbygning af basis konstruktion

Hej

Jeg har undret mig lidt over hvorfor der ikke er flere måder at bygge parcelhuse på. Traditionelt er et hus bygget af mursten, inder mur og ydermur. Gennem tiden er der så tilføjet isolering af større elle rmindre mængde. Indermuren kan estattes af betonelementer, porrebeton elementer eller blokke osv. Men stadig den traditionele grund opbygning. Enkelte har en undermur i en træ konstruktion. Der er også træhuse, der facade beklædes med træ eller fiberbeton, eler anden plade beklædning.

Men hvorfor bygges parcel huse ikke lidt mere som idustri haller? Altså en stål spær konstruktion der monteres træ på der holder en facade inder beklædes med isolering imellem. Det virker som en meget enkel opbygning og industri byninger er ret billige at opføre (jeg ved gdt dere andel af de dyre køkken bad kvadratmeter er relatvt lave).

Jeg kunen da se en stor fordel af at et hus er opbygget med en ydre skal der giver enorm fleksibilitet i den indvendige indretning og senere ombygninger... Indervæge der kun vil være bærende i det omfang der er er overetage osv.

MVH Njord

 


MVH Njord
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der bygges da huse med bærende indervæge, som er beklædt udvendigt med rockwool, som så er pudset eller hvad det nu er, så der er en udvendig skal.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er jo mange varianter....
Men netop muligheden for at etablere en selvbærende skal, og på en ret enkel måde.
Det tiltaler mig meget.
Special at man samtidigt er helt fri for bindinger i form af bærende indervægge.

Jeg kom tilfældigt forbi en garage / lille lade under opførelse, og et var netop en stål spær konstruktion der skulle beklædes og fremstå som en bærende enhed uden de bindinger der ellers ofte er i form af indermure osv der bær delvist.

Også ud fra et princip om at byggeriet hurtigt ville kunne lukkes og den indvendige færdiggørelse efterfølgende kunne laves bekvemt i tørt miljø uanset årstid. Godt for håndværkere og specielt for selv eller medbyggere der her har en mulighed for at strække tiden uden det går ud over kvaliteten i og med bygningen er behørigt lukket.

MVH Njord

MVH Njord
Så langt tilbage som ca. 1980 lavede en af mine kammerater et mindre 1 fam. hus som du beskriver. Han var (er død for mange år siden) murer og senere bygnings konstruktør. Der blev sat et antal stålspær, som var det bærende i huset.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mon ikke at det er fordi at det er svært at hamle op med isoleringsværdierne, når man har stålspær som kuldebroer overalt.

Men tanken er fristende, fordi det er noget nemmere

Selv i ordbogen kommer arbejde før succes .... :) , og i virkeligheden kommer al viden fra erfaringer .. :)

En LDS´er kan også være med på innovativ lavenergi ved brug af www.izodom.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis