Gasmundstykke til Esab PSD 160 svejsepistol

Hej Lav-det-selv . Jeg har et ældre Esab 180 Smashweld svejseværk, som er monteret med en PSD 160 svejsepistol. Jeg har dog lidt svært ved at finde modelnummeret på et passende gasmundstykke/gasdyse. Jeg har søgt på nettet samt i manualen, men uden held. 

Lige nu anvender jeg en en konisk MB25 gasdyse fra Grene med en MB25 holdefjeder trukket ned over hovedet på svejsebrænderen. Dette fungerer dog ikke særlig godt, da gasmundstykket stikker for langt frem og sidder desuden ikke særlig godt fast. Jeg har vedhæftet et billede af dette. 

Er der nogle af jer, som kender til et mundstykke, som passer på en PSD 160 svejsepistol? Det ville være en kæmpe hjælp. 

Alternativt skulle jeg investere i en ny svejsepistol og finde en omformer fra Esab til et andet stik. 

Tak på forhånd! 

Mvh Lasse. 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej je_ns! 
Mange tak for svaret! Jeg må få snakket med et svejseserviceringsfirma, hvis jeg ikke kan finde den rigtige del.
Jeg kan se, at du har et gevind, hvor du kan skrue gaskoppen ned over. Min ser ud som vist nedenunder - altså jeg har umiddelbart ikke noget gevind til gaskoppen. Jeg tænker, at jeg mangler en stump? Dog er jeg for nybegynder til at vide, hvad det er, jeg mangler til at få sat den rigtige gaskop på. Eller er svejsepistolen simpelthen for gammel til at finde stumper til? 

Tak! 

Mvh Lasse. 

Ja det ligner jo ikke min..
Du må skulle bruge en gaskop, som passer ind over, og med en fjedder der klemmer (sidder på gaskop)
Hvis din svejser er af nyere dato, er stikket på maskinen standart, og udvalget ad slanger er stort.

Det står ingen pris, men her ser det ud som om de har en hel komplet svanehals, så mon ikke også de har gasdyserne der passer til.
http://www.ms-svejseteknik.dk/shop/svanehals-esab-psd160-1718p.html

Svanehalsen, er den krumme del der skrues på håndtaget..
 

 


Vi prøver igen, i morgen --

Hej igen. 
Tak for svaret! 

Det er desværre et gammelt Esabstik, så det er ikke et Eurostik (tror jeg det hedder). Det øverste billede er min. Jeg har prøvet at se, om det var nemt at skille ad, men ikke lige umiddelbart. På billede nr. 2 ses et billede, som jeg fandt på nettet. Der sidder en gaskop, som netop er til en PSD 160 pistol, men denne er åbenbart udgået for mange år siden (jeg er tilsyneladende ikke den eneste, som har problemer med reservedele til denne gamle maskine ) .

Derfor har flere åbenbart prøvet at sætte adaptere fra Esab til Euro på. Én har anvendt denne fra http://m.verktygsboden.se/slangpaket-mig-mag/esab-till-europakoppling og dertil købt en svejseslange med pistol, som passer til euro. Jeg må lige overveje, om jeg synes, at det er pengene værd. Ellers må jeg se, om jeg kan få mine nuværende gaskopper til at passe lidt bedre på min nuværende pistol.

Men igen, tak for svaret.

Mvh Lasse!

Jeg tror den originale, sidder fast med en unbrako skrue indvendigt.
Hvis ellers din slange er ok, så prøv om ikke du kan finde en gaskop, skru evt svanehalsen af, og tag med når du skal finde en gaskop.
Du kan stadig købe en slange der passer til Esab..
http://unik-svejs.dk/shop/produkt/panweld-pw15-tilbud-med-esab-tilslutning/

Vi prøver igen, i morgen --
Hej.

Gør den? Det må jeg få undersøgt. Dog har jeg ikke mulighed for at komme nær værket før næste weekend. Svejseslangen har set bedre dage, og lining'en (den lange tynde fjeder) i svanehalsen mangler også. Dog kan tråden føre igennem alligevel.
Tak for linket! Jeg har nu skrevet til unik-svejs vedrørende sættet, som du linkede til. Det ser jo meget lovende ud!
Så må jeg se, hvad det ender med.

Mvh Lasse.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis