Under hækken.

Jeg har som så mange andre fået besøg af muldvarp(e), der er kommet ind ude fra marken.
Jeg har et fint forhold til de små pelsdyr, så dette indlæg handler ikke om hvordan man slår de små svagtsynede skabninger ned . Og jeg lever fint med at skulle fjerne skuddene når de ligger i/på græsplænen inden jeg kan motionere plæneklipperen...

Men det har undret mig hvordan de små væsner finder rundt med under jorden? 
Hos mig kan jeg næsten følge deres gange via deres skud, og kan se at de fint drejer uden om en lille fliseplads på ca 2,5x2,5 mtr. for at fortsætte over græsplænen for så igen at dreje, når de kommer til mit bonsai område, hvor der ligger ukudts dug og granitskærver. 
En ting er at de ved at nu kommer jeg til noget grus, det betyder fliser, og så kan jeg ikke komme af med overskuds jorden i et skud. Men at de også kan regne ud at der ligger en tynd ukrudts dug og granitskærver når de "møffer" rundt dernede, det er skisme imponerende  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har som så mange andre fået besøg af... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tror det var sådanne kræ der tog livet af en del af min hæk sidste år, øv eller var det mosegrise, nogle grise var det i hvert tilfælde.

Jo der er en tunnel til biler under Limfjorden, Guldborgsund og ihver-tilfælde en i Kjøvenhanvnstrup har selv været der et par gange. Nå Ja Limfjords tunnellen mange flere gange, jeg bor jo på en ø, kun forbundet med færger og broer, og tunnel.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Alle gæve jyder bor ret beset på en ø. ;-)
Skrevet af maskinsnedker på 29-03-2016 22:22
Tror det var sådanne kræ der tog livet af en del af min hæk sidste år, øv eller var det mosegrise, nogle grise var det i hvert tilfælde.

Hmmm, som Thybo burde du vide der ikke findes muldvarpe fra en linie omkring Fjerritslev og vest/sønden over indtil du møder vand. Det er derfor man ikke må importere muldjord over nogle af de tilhørende broer sønden fra.

Det er mosegrise der har ædt rødderne på din hæk. En muldvarp lever udelukkende af annimalsk føde, modsat en mosegeis der er vegitar (gnaver).  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Nitter. Tak for info.

Nej det vidste jeg da godt nok ikke det ang. muldvarpe i dette område og tror heller ikke muldvarpene helt vidste det' heller ikke at der var restriktioner ang. import af muld til øen.

Jeg har da haft muld skud i min græsplæne, godt nok nogle år siden efterhånden, og godt det samme.

Ikke for at jeg gør' så meget ud af min have og græsplæne.

Jorden er så tæske-fuld af sten og grus at det næsten ikke er til at grave i bare ca. 1½ stik dybde.

Jeg medgiver dig i at det har været mosegrise, som har ædt røddern på min hæk i 1 stræk på ca. 12 m. godt og ikke ind imellem, det ser tosset nok ud endda, så der er, plantede nye planter i efteråret.

Her kalder vi os for Hannæsboer & ikke Thyboer, det er først ca. oppe ved Østerild tror jeg det hedder Nordthy.

Kan i ha' en rigtig go' dag alle sammen. ;-)

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af maskinsnedker på 30-03-2016 08:36

Hej Nitter. Tak for info.

Nej det vidste jeg da godt nok ikke det ang. muldvarpe i dette område og tror heller ikke muldvarpene helt vidste det' heller ikke at der var restriktioner ang. import af muld til øen.

Jeg har da haft muld skud i min græsplæne, godt nok nogle år siden efterhånden, og godt det samme.

Ikke for at jeg gør' så meget ud af min have og græsplæne.

Jorden er så tæske-fuld af sten og grus at det næsten ikke er til at grave i bare ca. 1½ stik dybde.

Jeg medgiver dig i at det har været mosegrise, som har ædt røddern på min hæk i 1 stræk på ca. 12 m. godt og ikke ind imellem, det ser tosset nok ud endda, så der er, plantede nye planter i efteråret.

Her kalder vi os for Hannæsboer & ikke Thyboer, det er først ca. oppe ved Østerild tror jeg det hedder Nordthy.

Kan i ha' en rigtig go' dag alle sammen. ;-)

Ved godt i er Hannæsboer oppe på Hannæs, men kunne ikke dy mig da i jo hører ind under det gamle Thisted amt, der dækkede fra Refs Herred i syd til Vester Han Herred i nordøst. 

Den med muldvarpene er vist også ved at "smuldre", idet der de sidste åringer er konstateret muldvarpe en del steder i både Han Herred og Thy.  Kender selv til til et sted, ikke så langt fra den tideligere lufthavn sydøsten Ræhr, hvor der blev læsset noget "udenbys" jord af der åbenbart har indeholdt et yngledygtigt par med det resultat der nu er muldvarpe rundt omkring stedet. Førhen sagde man det var sandbæltet vesten Fjerritslev der forhindrede de kom til Han Herred og Thy. Her sydvesten Thisted har vi ikke set nogle endnu, måske det skyldes vi har en meget lerholdig jord som muldvarpe efter sigende skyr som pesten.  

I øvrigt kan det også være svamp i rødderne der har taget din hæk.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Det er forresten lige i denne tid her man kan høre muldvarpe-mændene slås om damerne - høje skrig i natten.

Og hvis man lægge øret til et muldvarpebo kan man være heldig at høre muldvarpen nyden maden, den frembringe nemlig en blød, kvidrende lyd når den spiser.   

Skrevet af subwoof på 04-03-2016 21:09
Jeg har det egentlig også fint med mine mosegrise.
Men den nye kat jeg har fået, han er ekspert i dem.
Om han kan høres dem under jorden ved jeg ikke.
Men han sidder tålmodigt og venter på et skud, hvorefter han hurtigt graver ned. Løber ned i gangen, og slæber med besvær kræet op.
Herefter skal den selvfølgelig vises frem
Det må dælme være en bette kat hvis den kan være nede i sådan en gang - ja, eller også må mosegrisene være lidt overdimensionerede.

Sniffer  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis